Goda resultat för 2022

Goda resultat för 2022

Kävlinge kommun visar på ett mycket bra resultat (106,2 mkr) 2022, vilket är betydligt bättre än det budgeterade resultatet (35,7 mkr). Den stora budgetavvikelsen beror framför allt på högre skatteintäkter än budgeterat, överskott i samtliga nämnder och att kommunstyrelsens projektmedel och övriga anslag inte nyttjats under året.

Alla våra nämnder har gjort ett positivt resultat förutom Bygg- och miljönämnden som redovisar ett underskott på 3,2 mkr. Under året har antalet inkommande ärenden minskat kraftigt med minskade intäkter som följd, vilket förklarar merparten av det negativa resultatet.

- Jag är nöjd med årets resultat och att våra verksamheter går bra men vi står inför stora utmaningar framöver. Kävlinge kommun står bättre rustade än de flesta kommuner med en mycket välskött och stabil ekonomi. Vår prioritering är våra kärnverksamheter, att våra barn och ungdomar får bästa start i livet och mår bra och att våra omsorgstagare får en guldkant på tillvaron, säger kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson.

Bokslut 2022

15,6

Årets resultat

God måluppfyllelse

Kävlinge kommuns sju övergripande mål är väl omhändertagna under mandatperioden och ett stort antal aktiviteter och satsningar har gjorts som förväntas ge positiva effekter på sikt. Målet att erbjuda Sveriges bästa utbildning bedöms vara i hög grad uppfyllt då vi ser en positiv resultatutveckling under året i jämförelse med andra kommuner. Resultatet för äldreomsorgen i sin helhet visar att en lägre andel än tidigare anser att äldreomsorgen fungerar bra, detta gäller både särskilt boende och hemtjänst. Uppfattningen om kvalitet och förekomst av sociala aktiviteter är dock väsentligt förbättrad liksom upplevelsen av måltider. Målet att alla kävlingebor med arbetsförmåga är självförsörjande har gjort en positiv resultatförflyttning och bedöms därför att vara uppfyllt.

- Att upprätthålla och utveckla kvaliteten i våra kärnverksamheter fortsätter att vara vårt viktigaste fokusområde. En viktig förutsättning att lyckas är att medborgaren erbjuds god service och ett gott bemötande och detta är ett av våra sju mål som kommer att få ännu större fokus under kommande mandatperiod, säger kommundirektör Mikael Persson.

Fortsatt utveckling i kommunen

Stationsstaden fortsätter att växa fram och färdigställande av gator har i vissa delar genomförts under året. Byggnation som bostäder, kontor, och parkeringshus pågår och Harjagersbadet kommer att stå klart redan till sommaren. Vårt nya kommunhus med bibliotek kommer att färdigställas under 2023. I hjärtat av Stationsstaden kommer Kaptenens park att breda ut sig. Parken har utformats med ambitionen att erbjuda något för alla – gammal som ung. Förutom vackra planteringar planerar vi lekplatser, klätterblock, grusplan för boule, gräsytor för bollspel eller picknick och en amfiteaterliknande sänka med en liten scen.

Ett långt och viktigt arbete har kommit i mål under året. I september antog kommunfullmäktige den nya översiktsplanen 2040 som ska vara vägledande i Kävlinge kommuns utveckling. Vi har även medverkat och diplomerats i en stadsutvecklingsprocess för att utveckla Kävlinge centrum, ett så kallat BID-projekt, i samarbete med flera olika samhällsaktörer, såsom företagarföreningen Kävlinge Furulund Samverkan (KFS), fastighetsägare, näringsidkare, föreningsliv och kommuninvånare. Nu fortsätter arbetet i med att göra verklighet av idéerna och verkligen skapa ett attraktivt och aktivt centrum.

En bra plats att leva på

Årets medborgarundersökning från SCB visar att 98 procent tycker att Kävlinge kommun är en bra kommun att leva och bo i och 98 procent känner sig trygga dagtid. 77 procent skulle dessutom kunna rekommendera andra att bosätta sig här.

I Svenskt näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet 2022 hamnade Kävlinge kommun på plats 59 vilket vi naturligtvis inte är nöjda med. Vi har alltid haft målet att vara bland de tio bästa kommunerna i landet och arbetet med att möta våra företagare för att tillsammans komma fram till förbättringar är mycket viktigt. Positivt är dock att Kävlinge kommun ligger kvar även i år på en andra plats i mätningen ”Bästa tillväxtkommun” i Skåne län 2022 vilket visar att framtidstron är stark hos oss och att näringslivet går på högvarv.

Se preliminära bokslutet i siffror och tabeller på kavlinge.se