​Kävlinge kommun klättrar i miljöranking

​Kävlinge kommun klättrar i miljöranking

Kävlinge kommun placeras sig på plats 27 av 290 kommuner i Aktuell Hållbarhets årliga ranking av kommuners miljöarbete. En klar förbättring jämfört med plats 163 i förra årets ranking och vår högsta placering hittills.

- Det senaste året har vi haft fokus på att lära känna och ta oss an Agenda 2030 (FN:s globala mål). Att vi klättrar till plats 27 är ett kvitto på att vi under denna resa har identifierat att vi redan idag gör bra saker men inte alltid talat om det, samt att vi snabbt kommer framåt när vi nu jobbar med hela organisationen, säger Lina Rosenstråle, sektorchef Samhällsbyggnad.

- Vi har satt frågan mer spetsat på agendan genom ett nytt kommunövergripande mål som innebär mer tydlighet i arbetet för hållbar utveckling och en hälsosam miljö. Ett viktigt mål i vår strävan mot att skapa goda livsmiljöer för en skönare vardag i vår kommun, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

I Kävlinge kommuns hållbarhetsarbete ingår även de kommunala bolagen KKB och KKL som även dem identifierat sina prioriterade mål och vägen framåt.

Exempel på miljöarbete i Kävlinge kommun:

• Flera av kommunens skolor och förskolor är miljöcertifierade enligt Grön Flagg
  • Alla förskolor är kemikaliesmarta
  • Klimatsmarta måltider inom skola och omsorg
  • Allmänna laddplatser för elbilar på flera platser i kommunen
  • 60% av tjänstebilarna är elbilar, fler är på gång
  • Köper endast in 100% förnybar miljömärkt energi
  • Deltar varje år i Skräpplockarveckan som engagerar både verksamheter, invånare och föreningar
  • Nikotinkaniner (askkoppar) är placerad vid utsatta platser för att minska nedskräpning
  • Två vattenråd arbetar för en förbättrad vattenkvalité i våra vattendrag
  • Mikroplatsstrategi för att minska förbrukning, inköp av plats och återvinning av plast

Nästa steg är att ta fram en ny handlingsplan för kommunens framtida hållbarhetsarbete. Arbetet med att tillsammans jobba med våra prioriterade mål fortsätter för att långsiktigt få ett ännu bättre hållbarhetsarbete.

Sveriges bästa miljökommun 2020

Aktuell Hållbarhets kommunranking är en utmärkelsen som bygger på en enkät och mätdata samt nyckeltal från källor som exempelvis Naturvårdverket, SCB och Vattenmyndigheten. I år ingår också en helt ny del kopplad till klimatdata.

Läs om kommunrankingen 2020