Kävlinge satsar på seniorluncher

Kävlinge satsar på seniorluncher

Kävlinge kommun utvecklar det framgångsrika konceptet Måltidsvän och söker caféer och restauranger i kommunen som vill vara med i samarbetet.

Konceptet Måltidsvän innebär att en volontär äter lunch tillsammans med en person, ofta äldre, som vill ha sällskap under måltiden.

- Konceptet har haft stor framgång och har visat sig ge flera positiva effekter, så som ökad livskvalitet och social gemenskap. Dessutom minskar risken för undernäring, som är ett stort problem bland gruppen äldre vuxna, berättar Kim Balaton Blom som är hälsopedagog på Kävlinge kommun.

Nu utvecklar vi konceptet och planerar att inleda samarbete med restauranger och caféer för att kunna erbjuda subventionerade luncher till våra måltidsvänner. För volontären är lunchen kostnadsfri och Kävlinge kommun ersätter de företag som ingår i samarbetet med 95 kronor inklusive moms för varje lunch. Den som volontären lunchar med betalar själv sin lunch.

Bättre livskvalitet genom sällskap vid maten

Måltidsvän är en satsning med inspiration från Danmark där många kommuner erbjuder så kallad Spiseven. Frivilligarbetare besöker äldre som vill ha sällskap vid måltiderna, alternativt ses på en restaurang.

Konceptet har haft stor framgång och man har sett flera positiva effekter. Måltidsvän började som ett projekt i Kävlinge kommun våren 2016 och konceptet utvecklas nu ytterligare i en bred satsning på seniormåltider.

För mer information, kontakta:

Kim Balaton Blom
kim.blom@kavlinge.se