Lallerstedtska huset som idag inhyser bland annat Kävlinge bibliotek ska omvandlas till ett levande och tillgängligt kulturhus.

Nytt kulturhus planeras i Kävlinge kommun

Ett levande och tillgängligt kulturhus planeras i Kävlinge tätort, ett stenkast från stationen och Mårtensgatan. Vilka verksamheter som ska hålla till i huset och vad det ska inhysa, lämnar Kävlinge kommun öppet för allmänheten, föreningar och andra intressenter att tycka till om under våren 2022. För projektledare Lina Rudin är det en självklarhet att de som ska använda sig av lokalerna och utrymmena också erbjuds möjlighet att påverka utformningen.

Under våren 2022 förs dialoger och förslag samlas in från föreningar, allmänheten och andra intressenter avseende vad det blivande kulturhuset ska inhysa. Även om man redan fått in en hel del idéer, i synnerhet från föreningarna, så vill man gärna att allmänheten och fler kommuninvånare också passar på att göra sin röst hörd och vara med att utforma det kommande kulturhuset.

Enkäten till allmänheten är öppen till och med sista juni och man når den både via enskönarevardag.nu och kavlinge.se.

På enskönarevardag.nu kan man dessutom ta del av husets historia, bilder och anekdoter.