Positiva resultat för eleverna i årskurs 9

Positiva resultat för eleverna i årskurs 9

Igår var det skolavslutning i Kävlinge kommuns grundskolor, och en sammanställning av slutresultaten för läsåret 2021/2022 visar att eleverna i årskurs 9 har förbättrat sina resultat jämfört med tidigare år.

Det genomsnittliga meritvärdet för eleverna i årskurs 9 i år ligger på 244,32 vilket är ett klart bättre resultat jämfört med föregående läsår, som låg på 235,86. Även när det gäller gymnasiebehörigheten ser vi en ökning för läsåret, då över 90 procent i år är behöriga jämfört med 88,73 procent föregående läsår.

- Det är glädjande med den positiva utvecklingen för eleverna. Ytterst handlar det ju om deras möjligheter att välja det gymnasieprogram de önskar för att sen kunna ta sig vidare i utbildningssystemet, säger Camilla Mårtensen, ordförande i Utbildningsnämnden.

Kävlinge kommuns goda resultat, grundar sig i ett tydligt och riktat arbete i grundskolorna som ytterst handlar om att eleverna ska nå målen i alla ämnen.

- De gemensamma satsningar vi gör både för pedagoger och skolledare har betydelse för att arbetet med en likvärdig skola ska lyckas. Det innebär också bland annat att vi vid två tillfällen per år identifierar elever som riskerar att inte nå minst E-nivå, vilket får till följd att vi gör tydliga insatser för att kunna stödja de eleverna i skolarbetet, säger Barbro Börjesson, sektorchef för sektor Utbildning.