Pressinbjudan: Invigning av arkitektritat vindskydd i Barsebäckshamn

Pressinbjudan: Invigning av arkitektritat vindskydd i Barsebäckshamn

Välkommen till invigningen av Barsebäckshamns unika specialdesignade vindskydd, skapat av arkitektstudenter inom ramen för arkitekturfestivalen Arknat.

Under Arknat har arkitektstudenter från hela Norden designat och byggt unika vindskydd på tre platser i västra Skåne. Onsdagen den 22 juni invigs dessa vindskydd och media är varmt välkomna att delta under dagen.

Vid invigningen av vindskyddet i Barsebäckshamn deltar kommunstyrelsens ordförande Pia Almström och Lina Rosenstråle, chef för sektor Samhällsbyggnad, tillsammans med arkitektstudenter och Martin Björklund, projektledare för Arknat.

Tid: Onsdagen den 22 juni klockan 13:15-14:30
Plats: Barsebäckshamn

Vägbeskrivning: Vindskyddet ligger på udden söder om Barsebäckhamn (märkt med rött på bilden). Följ Skepparevägen söderut hela vägen ned till havet tills du når Skåneleden. Följ sedan Skåneleden cirka 40 meter. Parkering finns vid de platser som är märkt med gult på bilden.

Om Arknat

I Arknat deltar arkitektstudenter från hela Norden. Tillsammans ska de under två veckor formge och tillverka vindskydd i trä. I kombination med föreläsningar och handledning får studenterna praktisk kunskap i träbyggnation och förståelse för materialets egenskaper.

Arknat arrangerades för första gången 2017 på Höga Kusten. Förra året byggdes de tre första Arknat-vindskydden i Skåne. Under 2022 ska ytterligare sex vindskydd byggas i Skåne, varav ett av dem i Barsebäckhamn. Läs mer på Arknat.com

Lina Rosenstråle

Sektorchef Samhällsbyggnad 046-2804045