​ Pressinbjudan: Invigning av Tolvåkers förskola

​ Pressinbjudan: Invigning av Tolvåkers förskola

Onsdagen den 21 oktober invigs Tolvåkers förskola med pompa och ståt! På plats finns förskolebarn tillsammans med Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande, Camilla Mårtensen, bildningsnämndens ordförande, och representanter för KKB Fastigheter. Efter att bandet klippts är journalister och särskilt inbjudna välkomna in på en rundtur i en av Sveriges första förskolor som byggts enligt Skolverkets senaste riktlinjer om mindre barngrupper.

Tid: Onsdagen den 21 oktober klockan 10:00
Plats: Tolvåkers förskola, Bollvägen 2 i Löddeköpinge

Tolvåkers förskola flyttade in i sina nya fina lokaler strax innan coronapandemin slog till. Nu bjuder de in till en corona-anpassad – men inte desto mindre festlig – invigning. Det blir fest för barnen hela dagen lång och pressen bjuds in till att närvara då bandet klipps klockan 10 och till en efterföljande rundvandring i lokalerna.

Tolvåkers förskola är den första byggnad som står färdig i den stora omdaningen av Tolvåkersområdet. Det är också den första förskolan som byggs enligt kommunens nya funktionsprogram för förskolor, som utgår från Skolverkets senaste föreskrifter kring barngruppsstorlek. Funktionsprogrammet innehåller tydliga riktlinjer för allt från antal barn per kvadratmeter till detaljer kring materialval, färgsättning och höjd på möbler – allt för att garantera trygga och kreativa lärmiljöer med hållbarhet i fokus.

Frågor om dagen?

Vänligen kontakta rektor Susanne Olsson:
E-post: susanne.olsson@kavlinge.se

Om Tolvåkersområdet

Tolvåkers förskola är den första byggnad att färdigställas i det stora omdaningsprojektet på Tolvåkersområdet. I våras flyttade förskolebarnen in i sin nya fina byggnad. Nu har Söderparkskolans M-hus rivits och en ny skolbyggnad byggs. Så småningom ska även Tolvåkersskolan och badhuset rivas för att ge plats åt en helt ny skola och två nya idrottshallar. När allt står klart kommer Tolvåkersområdet vara en central plats för Löddeköpinges barn och unga, med förskola, skolor, fritidsgård, kulturskola och en stor idrottshall med många möjligheter även för föreningarna.

Varmt välkomna till invigningen!