Vinnare av Årets Företagare 2019 och Årets Uppmuntran 2019

Vinnare av Årets Företagare 2019 och Årets Uppmuntran 2019

Utmärkelsen Årets Företagare 2019 i Kävlinge kommun går till Björn och Staffan Aronsson med Joe´s Garage i Furulund. Utmärkelsen Årets Uppmuntran 2019 går till Lina Larsson med LL Dance Studio i Kävlinge.

Under Årets företagare-gala den 7 februari delades två utmärkelser ut för att hylla det lokala näringslivet. I år firades dessutom 30-årsjubileum av Årets företagare i Kävlinge kommun och galan slog publikrekord.

Årets företagare 2019 - Björn och Staffan Aronsson med Joe´s Garage

Juryns motivering: ”Bland Jaguarägare är Björns och Staffans Joe’s Garage en av de viktigaste aktörerna inte bara i Sverige utan i norra Europa. Med visionen att varje bilintresserad person ska ha möjlighet att äga och serva en Jaguar har affärsidén blivit att med kvalitet och långsiktighet bygga varaktiga kundrelationer. Därför är Joe’s Garage mer än en bilverkstad. En engagerad mötesplats för både vardagsbilister och specialintresserade. Årliga event och månadsmöten har spridit kunskapen om Joe’s Garage långt utanför Furulund. Och reservdelsdatabasen, som till stor del bygger på återanvända delar, har blivit en unik resurs för kunder över hela världen".

Övriga finalister i Årets företagare 2019:

• Carina Persson, Ease Hud & Spa
  • Thomas Börjesson, Ica Maxi Löddeköpinge
  • Marcus Svensson, Nordic Concrete

Årets företagare har delats ut i samarbete mellan Företagarna och Kävlinge kommun sedan 1990 som ett led i kommunens vision att förbättra förutsättningarna för att driva och starta företag. Syftet är att lyfta fram företag som drivs utifrån ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv.

Årets Uppmuntran 2019 - Lina Larsson med LL Dance Studio

Juryns motivering: "Med ett leende på läpparna och med en stor entusiasm har vinnaren av Årets Uppmuntran dansat sig in i Kävlingebornas hjärtan. Passionen för dansen och viljan att dela med sig har gjort årets pristagare till en omtyckt person, som på ett förtjänstfullt sätt har spridit Kävlinges namn långt utanför kommungränserna. I mer än ett decennium har hon drivit en dansskola där hon lärt hundratals elever den ädla konsten att dansa".

Årets Uppmuntran är ett pris till en företagare som har gjort en hedervärdig insats och delas ut av Sparbanken Skåne och Kävlinge kommun.