Återhämtningen i storköksbranschen hämmas av brist på material och arbetskraft

Återhämtningen i storköksbranschen hämmas av brist på material och arbetskraft

Medlemsföretagen i BFS representerar leverantörsledet till restaurang- och besöksnäringen (den s.k. HoReCa-sektorn), vilken varit hårt drabbad med kraftig nedgång under pandemin. Därför tillhör också vår bransch de särskilt drabbade branscherna. Den generella bilden av situationen beskriver medlemmar som en berg-och-dal-bana.

En aktuell medlemsenkät som BFS gjort visar att vår bransch berörs starkt av den mödosamma återstarten för HoReCa-sektorn.

- Återhämtningen hos storköksleverantörerna i BFS hämmas nu av brist på både material och arbetskraft, säger Ulrika Flodberg på Branschföreningen för Storköksleverantörer (BFS).

- Bristen på komponenter, material och råvaror leder i sin tur till leveransförseningar, längre ledtider, försenade byggprojekt och i värsta fall uteblivna affärer, fortsätter Ulrika Flodberg.

Enkätsvaren speglar perioden då vaccinationerna kommit i gång på allvar och många börjat se ljuset i tunneln, men samtidigt blir man varse kvardröjande eller nya problem.

- Nu rapporteras också om kraftiga kostnadsökningar på material och komponenter. Inte minst priset på rostfritt stål har skjutit i höjden och även fraktpriserna ökar – i vissa fall dramatiskt, säger Ulrika Flodberg.

Det BFS-företagen efterlyser i det här läget är politiska åtgärder för att råda bot på den personalbrist som uppstått och som befaras bli ett stort problem framöver. Investeringar och projekt i offentlig sektor, såsom skolor och äldreboenden m.m., behöver också prioriteras av beslutsfattare.

- Kort sammanfattat finns det - trots att restriktionerna nu släppts - en stor oro för framtiden och den nya situationen, avslutar Ulrika Flodberg.