K-rauta säkrar sin e-handel med utbildning för hantering av farligt gods

K-rauta säkrar sin e-handel med utbildning för hantering av farligt gods

De senaste två åren har K-rauta utvecklat sin e-handel med nya leveranssätt och ett utökat sortiment av produkter för hemleverans. En del i utvecklingsarbetet är också att säkerställa leverans av så kallat farligt gods och produkter med litiumjonbatterier.

Vissa produkter som hanteras via e-handel inom byggvaruhandeln är mer komplicerade att hantera än andra, exempelvis el-verktyg som innehåller litiumjonbatterier. För att dessa ska kunna levereras hem till kund måste återförsäljaren följa vissa rutiner och hantera produkterna på rätt sätt. K-rauta har nu genomfört en utbildning för Farligt gods i begränsad mängd. Utvecklingsarbetet gör att K-rauta nu kan öppna upp ännu fler produkter i sitt sortiment för handel genom k-rauta.se med möjlighet till hemleverans direkt till kund.

”Hanteringen av så kallat farligt gods och den insats som gjorts för att säkra rutiner och rätt kompetens är ett steg i vårt säkerhets- och kvalitetsarbete. För oss är det oerhört viktigt att vi säkrar efterlevnad av de lagar och riktlinjer som finns, oavsett kanal. Att detta innebär ett utökat sortiment för vår e-handel är också viktigt i den satsning som görs i att utveckla den digitala närvaron och k-rauta.se” säger Åsa Källvik, Miljö- och kvalitetschef på K-rauta.

K-rauta Sverige

K-rauta har i dag 18 byggvaruhus i Sverige, från Malmö i söder till Umeå i norr. Med våra rötter i ett land med ett klimat som ställer höga krav så vet vi att kvalitet lönar sig i längden. Oavsett om det gäller hemmet, trädgården, byggplatsen eller entreprenaden så kan du lita på en partner som lever efter att förtroende byggs på sikt. I Sverige har vi ca 900 medarbetare.

K Group bygg- och teknisk handel

Kesko och K Retailers bildar tillsammans K Group, den tredje största detaljhandelskedjan i norra Europa. K Groups bygg- och teknisk handel har ett omfattande utbud av produkter till alla våra kunder i olika kundsegment – från grundbyggnation till inredning och från VVS, VA till högspänningsföretag. Försäljningen sker genom olika kanaler såsom ett omfattande butiksnätverk i norra Europa, webbshop och digitala tjänster. K Group är den femte största aktören inom bygg- och teknisk handel i Europa. Våra kunder får service genom Onninen, K-rauta, Byggmakker, Senukai, OMA och Rautakesko B2B Service. Tillsammans med K-handlare har vi över 18 000 anställda och 2016 uppgick pro forma till 4,4 miljarder euro. Vi verkar i Finland, Norge, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland och Vitryssland. www.kesko.fi/en