K-rauta tar sin hemsida och e-handel till en ny nivå

K-rauta tar sin hemsida och e-handel till en ny nivå

K-rauta, en av Sveriges ledande byggvaruhuskedjor, utvecklar nu sin digitala närvaro genom att ta fram ett nytt gränssnitt och en responsiv sajt. Med lanseringen av den nya sajten kommer K-rauta erbjuda en helt ny digital kundupplevelse än tidigare. Projektet har pågått under en längre tid och K-rauta i Sverige har nu en fullskalig e-handel med möjligheten att handla på nätet och hämta i sitt varuhus, och över 5000 produkter med hemleverans.

E-handeln i byggbranschen växer kraftigt och allt fler konsumenter väljer att göra sina inköp online. Enligt siffror från e-barometer stod bygghandeln för den största ökningen online under 2015, och försäljningen på nätet inom segmentet ökade med 38 procent under året. För att möta den ökade efterfrågan har K-rauta utvecklat sin hemsida på flera sätt. Projektet har pågått i cirka sex månader och från och med onsdagen den sjätte april syns den första av en serie förbättringar på K-rauta.se. Fler väntar under året.

Genom denna satsning tar vi både vår hemsida och e-handel till en ny nivå. Nu kan vi möta våra kunder på ett enhetligt sätt, med hög igenkänning genom hela sajten. Hela vår digitala närvaro och e-handel slår an tonen för den långsiktiga satsningen att bli digitalt ledande i vår bransch, säger Hugo Perlskog, projektledare på K-rauta.

Bakom det nya gränssnittet och designen står den ledande svenska webbdesignbyrån Limetta som under 2015 prisades av Regis som ”årets byrå”. Designen implementeras på K-rautas webbplatser i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Ryssland.

– Vi har jobbat intensivt med utvecklingen av hemsidan och e-handel sedan den första lansering sommaren 2014. Att detta äntligen också blir visuellt för våra kunder känns otroligt roligt. Nu fortsätter arbetet med ytterligare utveckling i såväl gränssnittet som funktioner, säger David Gigja, ansvarig för e-handel på K-rauta Sverige.

David Gigja är även ansvarig för utvecklingen av K-rautas e-handel för samtliga länder där K-rauta har verksamhet.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Karolina Åhs, marknads- och kommunikationschef, karolina.ahs@k-rauta.se, 08-5881 89 51

K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern, Kesko Oyj. Det första svenska byggvaruhuset öppnade 1996 i Stockholm. Idag är K-rauta rikstäckande med 20 byggvaruhus, från Haparanda i norr till Malmö i söder. K-rauta erbjuder gedigna produkter och tjänster inom badrum, trädgård, verktyg, bygg och inredning.