K-rauta skänker 92 000 kr till Special Olympics Sweden

K-rauta skänker 92 000 kr till Special Olympics Sweden

K-rauta har under året arrangerat 15 auktioner i elva städer för välgörande ändamål. Totalt har byggvaruhuskedjan lyckats samla in 92 000 kr som nu skänks till välbehövande Special Olympics Sweden som bedriver idrottsverksamhet för människor med utvecklingsstörning.

Det är i samband med två varuhusöppningar och evenemanget Gårdsfest, som arrangerats i tio städer, som har K-rauta auktionerat ut sina produkter. Totalt har K-rautas välgörenhetsauktioner haft hundratusentals besökare och varor för 92 000 kronor har ropats in, alla intäkter överlämnas nu till Special Olympics Sweden.

- Det är en organisation som ligger oss varmt om hjärtat. Det är många ideella eldsjälar som jobbar hårt för en viktig sak. De behöver både uppmärksamhet och ekonomiskt stöd. Vi är jätteglada över att vi genom våra välbesökta evenemang och varuhusöppningar har kunnat hjälpa Special Olympics, säger Sofia Rönnqvist, marknadsansvarig på K-rauta.

Special Olympics grundades 1968 av Eunice Kennedy Shriver i USA, organisationen där är stor och omfattande. I Sverige är det fortfarande en liten organisation, de allra flesta arbetar helt ideellt, endast en person har en avlönad tjänst på 25 procent.

- K-rautas stöd betyder väldigt mycket, vi står inför många utmaningar och det största hindret är brist på pengar. Vi har ca 4 000 aktiva i våra medlemsklubbar och vi har engagerade ledare som jobbar helt ideellt. Men att anordna tävlingar, träningsläger och att framför allt utbilda ledare kostar, säger styrelseledamot Eva Söderbärj.

Många ideella är också föräldrar till barn med utvecklingsstörning och ser på nära håll hur viktigt deras arbete är. Eva Söderbärj, idag styrelseledamot, är den person som har varit aktiv längst i S.O.S
- Jag blev engagerad redan 1992, min dotter Sofia deltog i vinterspelen 1993 i Schladming i Österrike. Där tog hon Sveriges första medalj i Special Olympics på 5 km längdskidåkning. Många barn och ungdomar med utvecklingsstörning blir både friskare och gladare genom idrott, säger Eva

Nästa stora spel är World Winter Games i Idaho, USA i februari 2009. Som den ekonomiska situationen är nu måste idrottarna själva bekosta resa och uppehälle, vilket givetvis innebär en orättvisa då alla inte har råd att åka. Totalt har Sverige blivit erbjudna 45 platser till spelen.

I dessa städer arrangerades auktionerna:

12 April Västerås

19 April Jönköping

19-20 April Stockholm (Varuhusöppning Kungens Kurva)

26-27 April Göteborg (varuhusöppning Partille)

26-27 April Stockholm

3 Maj Sundsvall

10 Maj Gävle

17 Maj Växjö

24 Maj Örebro

31 Maj Helsingborg

7 Juni Umeå

14 Juni Malmö

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Rönnqvist, Marknadsansvarig K-rauta

Mob: 070 431 69 39, sofia.ronnqvist@k-rauta.se

Eva Söderbärj, styrelseledamot Special Olympics Sweden

Mob: 073 983 85 82, evasbj@swipnet.se

Om Special Olympics

Motto: "Låt mig vinna, men om jag inte vinner, låt mig vara stolt över mitt försök"Grundades i USA 1968 av Eunice Kennedy Shriver. Finns i 165 länder med 2 miljoner idrottare med utvecklingsstörning. Startade i Sverige 1996 och har idag cirka 4000 idrottare. Arnold Schwarzenegger sitter i styrelsen i USA. www.specialolympics.se

Om K-rauta

K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern Kesko. Det första varuhuset i Sverige öppnades 1996 i Stockholm. Idag finns 19 varuhus, målet är att inom två år ha 26 etablerade varuhus i Sverige. K-rautas koncept bygger på att vara "varuhuset för hela huset" med alla produkter för VVS, trädgård, verktyg, bygg och inredning. 2007 omsatte K-rauta 2,8 miljarder kronor och väntas 2010 att omsätta runt 4 miljarder.