Kia – nu tredje största bilmärke i Sverige

Kia – nu tredje största bilmärke i Sverige

Nytt rekordår lyfter Kia till tredjeplatsen över de bästsäljande bilmärkena i Sverige.
Enligt 2017 års försäljningsstatistik har märket 6,1 procent av personbilsmarknaden och går därmed in som trea efter Volvo och Volkswagen.

Under 2017 nyregistrerades 23 092 bilar jämfört med det tidigare rekordresultatet från föregående år på 21 788 bilar. Kias procentuella ökning är tre gånger större än totalmarknadens och 2017 är märkets mest framgångsrika år hittills i Sverige.

Under större delen av hösten har Kia legat på den ackumulerade tredjeplatsen i marknaden och det har varit ovisst ända in i slutskedet huruvida denna placering skulle stå sig.
– Att vi nu är tredje största bilmärke i Sverige gör oss oerhört glada och stolta. Vi är glada över att bilköparna uppskattar våra bilar och den höga kvalitet som varumärket står för. Vi vill rikta ett stort tack till våra nya och trogna kunder, säger Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden.

Under 2017 har Kia lanserat inte mindre än sex helt nya bilmodeller; Picanto, Rio, Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Niro Plug-In Hybrid, Stonic och Stinger och därmed stärkt positionen samt etablerat märket i fler segment.
Miljö- och supermiljöbilmodellerna med hybrid- och plug-in-hybridteknik har mött stor efterfrågan och har tillsammans utgjort en tredjedel av försäljningen under höstmånaderna. Optima Sportswagon Plug-In Hybrid med klassledande räckvidd på el, upp till 62 km, lanserades i september och är redan tredje mest sålda supermiljöbil helåret 2017 och Niro Hybrid blev den näst mest sålda hybriden helåret 2017.

Även 2018 ser positivt ut för Kia med spännande nyheter, bland annat helt nya cee’d och satsningen på el- och hybridbilar som fortsätter.

Detaljerad information
BIL Sweden: Defintiva nyregistreringar 2017