​Var fjärde Kia är elektrifierad

​Var fjärde Kia är elektrifierad

Kia är med och förändrar bilmarknaden. Andelen laddbara bilar fortsätter att öka, och under första halvåret är var fjärde Kia som säljs elektrifierad.

Plug-in hybriderna Kia Optima Sportswagon och Kia Niro lanserades för mindre än ett år sedan, men är redan en framgångssaga.
Kias elektrifierade modeller; elbil, hybrid och laddhybrider, har på kort tid placerat Kia i toppen över bästsäljande supermiljöbilar och är en stor del av framgången för Kia, som blev Sveriges tredje största bilmärke 2017. När första halvåret 2018 summeras är fler än var fjärde Kia som säljs elektrifierad (27,3 procent*).

Kias elsatsning med flera attraktiva modeller i olika storleksklasser riktar sig till såväl privatkunder som tjänstebilsmarknaden. Allt fler bilköpare får upp ögonen för Kias modeller med hybrid- och plug-in-hybridteknik som gör det möjligt att köra med mindre klimatpåverkan i vardagen. Den klassledande räckvidden på el gör att laddhybriderna sätter press på konkurrenterna och hyllas i motorpressen.

Efterfrågan på Kias elektrifierade bilar är hög, visar försäljningsstatistiken, där laddhybriderna tillhör de mest sålda i landet. Med det nya bonus/malus-systemet blir det än mer gynnsamt att välja en bil som kan köras helt eller delvis utsläppsfritt. Flera andra tillverkare brottas med långa väntetider på sina laddhybrider, men Kia kan erbjuda omgående leverans. Tillgängligheten gör att Kia nu vinner mark på den viktiga tjänstebilsmarknaden. Försäljningen till företag har fördubblats varje månad sedan augusti jämfört med samma period året före.

Kia fortsätter att satsa stort på elektrifiering och alternativa drivkällor. Hela 16 elektrifierade bilmodeller kommer att erbjudas till 2025; fem nya hybrider och laddhybrider, fem nya rena elbilar samt en bränslecellsbil (FCEV) som lanseras 2020.

Senast avslöjades att crossovern Niro kommer i helelektriskt utförande med klassledande räckvidd, upp till 450 kilometers körning per laddning, beräknat på den nya tuffare körcykeln WLTP. Förförsäljningen startar efter sommaren och de första leveranserna av Niro EV sker i januari 2019.

Kia presenterar inom kort ett nytt drivsystem med 48-voltssystem. Först ut som mildhybrid är kommande Kia Sportage med dieselmotor, den uppdaterade modellen lanseras under hösten. Näst på tur är nya Kia Ceed som får tekniken under 2019.

(*Enligt statistik från BIL Sweden)