Optima Plug-in Hybrid blir en stark utmanare, inte minst bland tjänstebilarna.

Laddhybriden Optima Plug-in Hybrid lanseras i Sverige

Nu lanseras Kias nya supermiljöbil på den svenska marknaden. Det är Optima i sedanutförande som förses med laddhybriddrivlina som kombinerar eldrift och bensinmotor. Bilen kan köras i upp till 54 kilometer i helelektriskt läge. Med låga utsläpp, 37 g/km CO2, lågt förmånsvärde från 988 kronor i månaden, generös standardutrustning och ett attraktivt rekommenderat pris på 369 900 kronor (exklusive supermiljöbilspremie), blir Optima Plug-in Hybrid en stark utmanare, inte minst bland tjänstebilarna.

Räckvidd på ren el: 54 km

Optima Plug-in Hybrid drivs av en elmotor på 50 kW som får sin kraft från ett paket med 9,8 kWh litiumjon-polymerbatterier och kan köras på ren eldrift i farter upp till 120 km/h med en maximal räckvidd på 5,4 mil – helt utan lokala utsläpp. Det innebär att Optima Plug-in Hybrid är i topp gällande räckvidd med eldrift inom sitt segment.

Den fyrcylindriga tvålitersmotorn ger 156 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 189 Nm. Laddhybriden är utrustad med en sexväxlad automatlåda.

Bensin- och elmotorn genererar tillsammans totalt 205 hästkrafter vid 6 000 varv/minuten och har ett vridmoment på 375 Nm från 2 300 varv/min. Laddhybriden tar sig från 0-100 km/h på 9,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är 1,6 l/ per 100 km enligt den kombinerade körcykeln, NEDC.

Utmärkande design- och aerodynamikdetaljer

Optima Plug-in Hybrid har omdesignade främre och bakre stötfångare som förbättrar luftflödet. Förbrukningen reduceras ytterligare av ett aerodynamiskt hjälpmedel i form av ett aktivt luftspjäll i grillen, som öppnar eller stänger för att reglera motorkylningen optimalt och minimera energiförluster. Luftmotståndet har minskats till 0,25 Cd mot 0,27 Cd för vanliga Optima sedan.

Optima Plug-in Hybrid är försedd med det särskilda emblemet ”EcoPlugin” på framskärmarna och på bakstammen. Lister i blå metallic på den bakre stötdämparen, sidokjolarna och i nederkant på grillen utmärker laddhybriden i Optima-familjen, liksom specifika 17-tumsfälgar.

Laddningsluckan är sitter placerad i framskärmen på förarsidan. Via den standardlevererade laddningskabeln och ett vanligt 230-volts vägguttag laddas batteriet fullt på fyra till fem timmar.

Sparar och laddar energi

Instrumenteringen ger föraren tydlig information om bland annat batteriets status och hur lång räckvidden är för el- respektive bensindrift, samt den sammanlagda räckvidden och beräknad laddningstid. Via ekonometern kan man lära sig vilka körsätt som kan spara energi samt jämföra sin ”Eco-level” med tidgare körningar.
Via HEV-knappen väljer föraren antingen helelektriskt läge (bilen startar alltid på el) eller hybridläge med kombinerad el- och bensindrift. Tre körlägen; Eco, Normal och Dynamic kan väljas via Drive Mode-knappen.
Batteriladdning sker automatiskt under körning, när bilen rullar eller under inbromsning.
Det finns en energibesparande ventilationsfunktion, där ventilation enbart för föraren kan ställas in. Själva batteripaketet tvådelat, bakom baksätets ryggstöd och under bagageutrymmets lastgolv. Bagageutrymmet i laddhybriden är på 307 liter, jämfört med 510 liter i vanliga Optima sedan.

Senaste tekniken – rikligt utrustad

Plug-in Hybrid baseras på den senaste generationen Optima vilket innebär att den erbjuds med samma rika säkerhetsutrustning och infotainmentsystem.

Bland standardutrustningen finns autobroms, adaptiv farthållare, aktivt filövervakningssystem, baklucka med handsfree-funktion, eluppvärmd läderratt, skyltscanning och Apple CarPlay™/Android Auto™ samt trådlös laddning av kompatibla mobiltelefoner.

Kia Optima Plug-in Hybrid lanseras nu hos de svenska återförsäljarna med stor premiärhelg 17 - 18 september.

Priset vid lansering är 369 900 kronor för Optima Plug-in Hybrid Komfort inklusive PlusPaket. Det senare innebär samlad tillvalsutrustning för motsvarande 25 000 kronor; Harman Kardon® ljudsystem, LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus och automatisk höjdjustering, läderklädsel, vattenavvisande vindruta och ventilerade framstolar (eljusterbara).

PlusPaket 2 (19 900 kr) erbjuder Around View Monitor (270-gradersvy), dödavinkelvarning, panoramaglastak, självparkeringssystem (parallell & vinkelparkering), varning för bakomvarande trafik vid backning.

Pris- och produktfakta www.kia.se

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda