Säljstart för Kia Optima Sportswagon i Sverige

Säljstart för Kia Optima Sportswagon i Sverige

Nu får Sverige en ny bilmodell som utmanar de etablerade kombibilarna på marknaden. Med stor premiärhelg nu i helgen lanseras nämligen Kia Optima Sportswagon, en kombi med generösa utrymmen, praktiska finesser, trygga köregenskaper, riklig komfortutrustning och de senaste säkerhets- och infotainmentsystemen.

Optima Sportswagon erbjuds i bensin- och dieselmotoralternativ, och dessutom i en kraftfull GT-modell med 245 hästkrafter.

Optima Sportswagon 1,7 CRDi Komfort med sjuväxlad dubbekopplingslåda, DCT, introduceras till det rekommenderade priset 292 900 kronor.

Kias första kombi i D-segmentet

Optima Sportswagon är inspirerad av den uppmärksammade konceptbilen från 2015, SPORTSPACE, och karaktäriseras av liknande skarpa linjer och skulpterade ytor som definierat märkets senaste modeller. Sedanmodellens långa slanka och dynamiska profil kompletteras nu med allt det praktiska som en kombi erbjuder.

Kombins ökade volym maskeras delvis med den upprätta bakrutan och avsmalnande taklinjen. Sportswagon har samma bredd (1 860 mm) och längd (4 855 mm) samt hjulbas (2 805 mm) som sedanen och växer på höjden med 5 millimeter till 1 470 mm.

Bensin, diesel och GT-motor
Optima Sportswagon erbjuds med 1,7 liters CRDi diesel, en 2,0-liters CVVL-bensin och GT-versionens turboladdade direktinsprutade 2,0-liters bensinmotor. Effekten är 141, 163 respektive 245 hästkrafter. GT-modellen har en sexväxlad automatlåda och till dieselmotorn finns den bekväma sjuväxlade dubbelkopplingslådan, DCT. Senare kommer bensinaren (163 hk) och dieseln (141 hk) kunna beställas med sexväxlad manuell låda.

1,7 CRDi DCT förbrukar 4,6 l/100 km (manuell: 4,4 l/100 km) vilket motsvarar 120 gram koldioxid per kilometer (man: 113 g/km).

Rymlig, bekväm och smart
Baksätet är rymligt på alla ledder, särskilt noterbart är det generösa benutrymmet. Själva ryggstödet har smart 40/20/40-delning och fälls från kupén eller via en spak i bagageutrymmet. Med ryggstödet uppe ryms 553 liter i bagageutrymmet och om det fälls blir hela 1 686 liter lastutrymme tillgängligt.

Ett justerbart lastsäkringssystem avgränsar själva lasten och håller den på plats med hjälp av en flexibel lastavdelare som justeras individuellt. På lastavdelaren finns dessutom ett ”säkerhetsbälte” som kan användas för att dra runt och säkra lasten. Som standardutrustning finns även ett uppdragbart bagagerumsnätoch ett insynskydd. Insynsskyddet förvaras praktiskt i ett särskilt fack under lastgolvet när det inte behövs.

Lasttröskeln är behagligt låg för smidig i- och urlastning och med Smart Power Tailgate öppnas bakluckan automatiskt om man har bilens smarta nyckel i fickan.

Uppvärmd ratt är ett signum för Kia och Optima erbjuder även eluppvärmda ytterplatser i baksätet, där passagerarna även lär uppskatta solskyddsgardiner i de bakre sidorutorna samt USB- och 12-voltsuttag.

Android Auto™ och Apple CarPlay™
Nya Kia Optima Sportswagon är en premiumbil som fokuserar på förarens komfort, med alla de tillbehör och teknologier som man associerar med den här bilkategorin. Optima Sportswagon är utrustad med det senaste audio-visuella navigationssystemet (AVN), som nås via en sju- eller åttatums pekskärm.

Med en Androidtelefon eller en iPhone kan du spegla telefonens appar och funktioner som musikströmning i bilens infotainmentsystem och styra dem med röststyrning. Optima Sportwagon erbjuder både Android Auto™ (för Androidtelefoner 5.0 Lollipop eller nyare), Apple CarPlay™ för iPhone 5 eller nyare.

Mobiltelefoner med QI-programvara, alternativt laddskal/adapter, kan laddas trådlöst genom att placeras i mittkonsolens förvaringsfack framför växelspaken (GT Line och GT). Det finns även ett främre och ett bakre USB-uttag.

Pekskärmens infotainmentsystem kombineras med sex högtalare som standard, och ett tillval i form av ett kraftfullt 490 watts Harman Kardon Premium ljudsystem med åtta högtalare.

Avancerad säkerhetsteknik
Höghållfasthetsstål (AHSS) utgör 51 procent av karossen och inuti det starka skalet sitter de åkande skyddade; förarkrockkudde, knäkrockkudde, passagerarkrockkudde, två sidokrockkuddar och två sidokrockgardiner.

Sedanmodellen fick nyligen maximala fem stjärnor i Euro NCAP. Utöver stabiliseringssystem är Optima Sportswagon standardutrustad med flera aktiva säkerhetssystem:

• Avancerad Smart Cruise Control (SCC), adaptiv farthållare.
  • Autonomous Emergency Braking (AEB), autobromssystem som använder långdistansradar i kombination med en kamera för att förutspå kollisioner med andra bilar eller fotgängare, och vid fara bromsa in.
  • Lane Keeping Assist System (LKAS), aktiv filkörningskontroll.
  • High Beam Assist (HBA), anpassar automatiskt strålkastarnas räckvidd efter andra bilars avstånd och vägförhållanden.
  • Speed Limit Information Function (SLIF), skyltscanning.
  • Blind Spot Detection (BSD), dödavinkelvarnare som signalerar i sidospegeln.
  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA), varnar när andra bilar passerar bakom när man backar ut från en parkering.

Bekväm på vägen – smidig att köra
Hög komfort och trygga stabila vägegenskaper kännetecknar Optima Sportswagon. Stor vikt har lagts vid att minska buller och vibrationer, samtidigt som köregenskaperna är skarpare jämfört med föregångaren. Jämfört med sedanversionen har chassiet anpassats till kombins annorlunda viktfördelning med mer vikt baktill. Elservon, som är monterad direkt på styrväxeln, ger en direkt linjär respons och fin styrkänsla.

Framtagen för Europa: Optima GT
Toppmodellen Optima GT lanseras både som sedan och kombi. Under huven sitter en turboladdad 2,0-liters bensinmotor på 245 hästkrafter och 353 Nm i maximalt vridmoment. Accelerationen 0 – 100 km/h går på 7,4 sekunder (Sportswagon 7,6 s) och toppfarten är 240 km/h (Sportswagon 232 km/h). Motorn är länkad till en sexväxlad automaväxellåda. Motorljudet förstärks inuti kupén via Active Sound System. Mellan mätartavlorna visas ett särskilt instrumentkluster med information om turbotryck och vridmoment.

Chassiet har modifierats gentemot standardmodellen efter rigorösa tester, bland annat på legendariska Nürburgring, och har resulterat i sportigare köregenskaper. Markfrigången har sänkts med 10 mm och den elektroniskt kontrollerade fjädringen (ECS) utvecklad av Sachs, anpassar stötdämpningen beroende på typ av körning och underlag.

Även styrningen har modifierats för mer precis kurvtagning. Antisladdsystemet är omprogrammerat och tillåter mer sladd innan det griper in. Bromsarna är uppgraderade med större ventilerade skivor (+30 mm).

I utrustningsväg ingår bland annat rödlackerade bromsok, specialutformade stötfångare fram och bak samt en omdesignad diffusor med dubbla avgasutblås. Inuti har GT-modellen bland annat fått aluminiumdetaljer/paneler, läderklädda sportstolar med kontrasterande sömmar och broderad GT-logotyp samt eljusterbara framstolar med ventilation.

Utrustning och priser
Kia Optima Sportswagon lanseras hos de svenska återförsäljarna under vecka 37 med stor öppet hus-helg 17-18 september.
Rekommenderade kampanjpriser startar på 279 900 kronor för 2,0 CVVL (bensin) Komfort med sexväxlad automatlåda.
Dieselversionen 1,7 CRDi Komfort med sjuväxlad dubbelkopplingslåda DCT erbjuds vid lansering för det rekommenderade kampanjpriset 292 900 kronor.

Utrustningsnivå GT Line (1,7 CRDi DCT-7 rek. kampanjpris 331 900 kronor) har exteriör design som GT-modellen med omdesignad stötfångare och luftintag, kromlister i matt finish samt 18-tums aluminiumfälgar. Utöver Komfort har GT Line även dödavinkelnvarning, eljusterbar förarstol, elmanövrerad baklucka, eluppvärmda ytterplatser baksäte, Harman Kardon® ljudsystem, LED-strålkastare med kurvljus, helljusassistans, panoramaglastak, sportstolar med läderklädsel och sportratt, självparkeringssystem, trådlös mobilladdare för smartphones, backvarnare för bakomvarande trafik.

Optima Sportswagon GT med 2,0 T-Gdi motor på 245 hk och sexväxlad automatlåda med bland annat elektroniskt kontrollerad fjädring, motorsljudsförstärkare, röda bromsok, ventilerade eljusterbara framstolar erbjuds från 359 900 kronor.

Pris- och produktfakta går att ladda ner på www.kia.se

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda