Nya Kia Ceed börjar säljas i juli

Nya Kia Ceed börjar säljas i juli

Tredje generationen av storsäljaren Kia Ceed kommer till Sverige i juli: En helt ny bil med sportig design och underhållande köregenskaper.
Kia Ceed har generösa utrymmen och får den senaste tekniken inom drivlinor, uppkoppling och förarassistanssystem. Femdörrarsmodellen introduceras från 179 900 kronor.

Kia Ceed är märkets bästsäljare i Sverige och har varit på försäljningslistans tio i topp under många år och en av de mest sålda modellerna i kompaktbilsegmentet. I Europa har det sålts 1,3 miljoner exemplar av Ceed sedan första generationen lanserades 2006.
Helt nya Ceed byggs i Europa på en ny plattform (K2) och modellen är även utvecklad och designad i Europa.

– Nya Ceed erbjuder en stark samtida design som är lätt att känna igen, vilket var en av föregångarens styrkor, säger Emilio Herrara, COO för Kia Motors Europe.
– Avancerad teknik gör nya Ceed bekvämare, mer användarvänlig och säker. En bred palett av nya motorer tillsammans med de Europa-specificerade kör- och vägegenskaperna bidrar till att göra bilen underhållande och engagerande att köra. Lägg därtill Kias unika sjuåriga nybilsgaranti från fabrik kopplat till vår omvittnat höga kvalitet, säger Emilio Herrara.

Designen är inspirerad av femdörrarscoupén Stinger, sportig och emotionell. Mindre tigernosgrill jämfört med föregångaren, längre motorhuv, mer upprätt hållning, tydliga horisontella sidolinjer och elegant bågformad sidofönsterlinje bidrar till ett mer moget utseende.

Axelavståndet är oförändrat jämfört med föregångaren (2 650 mm) medan det främre överhänget kortats 20 millimeter och det bakre förlängts med lika mycket. Nya Ceed är 20 mm bredare (1 800 mm) och 23 mm lägre (1 447 mm).
De nya karossmåtten och en smart paketerad kupé gör att det är rymligare på alla ledder för de åkande jämfört med föregångaren. Trots att bilen är lägre jämfört med tidigare är den invändiga främre takhöjden mycket generös och det är lätt för föraren att hitta en bekväm körställning. Även i baksätet har utrymmet blivit större, bland annat har axelbredden ökat med 34 mm. Helt nya Ceed är en av de rymligaste bilarna i kompaktbilsklassen.
Bagageutrymmet rymmer 395 liter, vilket är 15 liter större jämfört med föregående modell. Lägre lasttröskel (87 mm) bidrar också till att underlätta i- och urlastning.

Finare materialval, renare design och ergonomiskt förarcentrerad layout kännetecknar interiören där pekskärmen tronar högst och de flesta kontroller samlats nedanför.

Nya Ceed har ett chassi som inbjuder till inspirerad körning, nu betydligt mer jämfört med den tidigare modellen; mer direkt styrrespons, och sammantaget bättre kontroll och stabilitet i utmanande körsituationer. I utvecklingsarbetet har stor möda lagts vid att göra Ceed till en bekväm bil att färdas i, och den är testad på alla tänkbara underlag. Bland annat har det gjorts ljudtester på svenska vägar med särskilt grov asfalt.

Vid lanseringen erbjus två bensinmotoralternativ: 1,0T-GDi på 120 hästkrafter och den helt nya 1,4 T-GDi bensin på 140 hk. Den senare kan fås med sjuväxlad dubbelkopplingslåda, DCT, medan sexväxlad manuell är standard.
Bensinmotorerna har försetts med partikelfilter för att reducera utsläppen ytterligare.

Säkerhetsutrustningen är omfattande redan i standardutförande, bland annat aktiv filhållningsassistent (Lane Following Assist), kollisionsvarnare med autobroms.

Utrustningsnivåer i Sverige, femdörrars:
Ceed 1,0T-GDi 120 hk Action 179 900 kronor
Ceed 1,0T-GDi 120 hk Advance 186 800 kronor (bl a 17 tum, 2-zons klimat, regnsensor, mörktonade sidorutor)
Ceed 1,4T-GDi 140 hk Advance 196 400 kronor
Ceed 1,4T-GDi 140 hk DCT 7 vxl Advance 211 400 kronor

Halvkombimodellen av nya Ceed börjar säljas i slutet av juli och kombin Sportswagon i oktober. Priserna för Sportswagon är ännu inte fastställda.