​Premiär för Kia ProCeed

​Premiär för Kia ProCeed

Kia överraskar med en familjebil som sticker ut från mängden. ProCeed kombinerar elegant design med kombibilens praktiska utrymmen.

Nya Kia ProCeed förenar Kia:s numera erkänt avancerade och prisbelönta design med de generösa utrymmena och mångsidigheten i en kombi. ProCeed visas i dag upp inför pressen på ett event i Barcelona före den publika premiären på 2018 års bilsalong i Paris i oktober.

Femdörrarskombin är den tredje karossvarianten av helt nya Ceed-generationen, där en femdörrars halvkombi redan lanserats och kombimodellen Sportswagon får Sverigepremiär under hösten.

ProCeed är designad, utvecklad och konstruerad uteslutande för Europa. Lanseringen sker under första kvartalet 2019.
Med sin shooting brake-kaross skapar ProCeed ett eget unikt segment bland volymmärkena i mellanklassen. Designen för tankarna till en coupé snarare än en traditionell familjekombi.
Bakrutan lutar mer horisontellt, 64,2° att jämföra med Sportswagon 50,9° respektive 52,4° för 5-dörrarsmodellen.

Utrymmena är i paritet med storleksklassens rymligaste bilar. Bagageutrymmet är lätt åtkomligt via en låg lasttröskel och rymmer hela 594 liter, att jämföra med Sportswagon på 625 liter. Baksätets ryggstöd är praktiskt fällbart i fördelningen 40/20/40.
Bilen är 4 605 millimeter lång, 1 800 mm bred och 1 422 mm hög. Taksänkningen gör ProCeed 43 mm lägre jämfört med kombin samtidigt som markfrigången sänkts med 5 mm till 135 mm. Konstruerad på samma plattform (K2) är axelavståndet intakt, 2 650 mm.

Det främre överhänget är något förlängt och fronten har fått en egen design med stötfångare som för tankarna till sportsedanen Kia Stinger. Profilen är låg och den sluttande taklinjen accentueras ytterligare av den karaktäristiska bakåtvända ”hajfenan” i fönsterlinjen, en detalj hämtad från konceptbilen Proceed Concept från bilsalongen i Frankfurt 2017. Designen baktill är det differentierar ProCeed mest från övriga Ceed-familjen med sin låga rundade form och bredare stötfångare, tillsammans med LED-bakljusen som sveper över hela bakluckan samt de dubbla avgasrören.

Interiören är i stort hämtad från Ceed 5d och Sportswagon med några undantag som förstärker bilens sportiga framtoning. Innertaket är svart i stället för grått och dörrarna har fått metallinlägg, och ratten är D-formad i underkant.

Vid lanseringen i Sverige erbjuds två bensinmotoralternativ och utrustningsnivåer. ProCeed GT Line 1,4T-GDi på 140 hästkrafter och 242 Nm i maximalt vridmoment tillgängligt mellan 1 500 – 3 200 varv/min.
ProCeed GT 1,6T-GDi på 204 hästkrafter och 265 Nm i maximalt vridmoment. Båda motorerna är länkade till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Kias senaste infotainment- och säkerhetssystem är standardutrustning i båda modellerna; bland annat Apple CarPlay™ och förberedelse för Android Auto™, smart adaptiv farthållare med kökörningsfunktion och start/stopp-system, trötthetsvarnare och autobroms med skydd för fotgängare och cyklister.

Kia ProCeed lanseras i Sverige under första kvartalet 2019. Priserna är ännu inte fastställda.