Nya Kia Sorento nu beställningsbar

Nya Kia Sorento nu beställningsbar

Helt nya generationen Kia Sorento kommer till Sverige i september. Först som diesel och senare i år som laddhybrid.
Dieselversionen av den sjusitsiga och fyrhjulsdrivna suven släpps nu för beställning hos Kia-återförsäljarna. Pris från 469 900 kronor.

Den bekväma och välutrustade familjesuven gör nu ett rejält teknik- och designsprång. Fjärde generationen Kia Sorento får ett mer kraftfullt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistanssystemen.

Första motoralternativet till Sverige blir dieselversionen och är beställningsbar redan nu. I slutet av året lanseras laddhybriden som kombinerar bensin- och eldrift.

Dieselmotorn är som tidigare på 2,2 liter, men är omgjord med bland annat ett nytt aluminiumblock som sänker motorns vikt med 19,5 kg jämfört med tidigare. Modifieringarna ger även något mer effekt, 202 hästkrafter, och höjt maximalt vridmoment till 440 newtonmeter.

Motorn är länkad till en 8-växlad DCT-växellåda (8DCT) och den blandade bränsleförbrukningen enligt WLTP är 6,9 l/100 km och CO2-utsläppet ligger på 179 g/km (preliminära siffror).

Den som vill dra husvagn, båtsläp eller hästtransport (och har rätt körkortsbehörighet) kan glädja sig åt att dragvikten ökat. Nuvarande Kia Sorento får dra 2 000 kg men det har nu ökats till 2 500 kg i den nya modellen.

Helt nya Kia Sorento får en hög tekniknivå i standardutrustningsnivå, bland annat dubbla digitala skärmar med fokus på användarvänliga funktioner såsom en rad app-tjänster kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Lägg därtill avancerade förarassistanssystem, exempelvis Blind-Spot View Monitor (Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren.

I Sverige kommer nya Kia Sorento lanseras i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. Modellen har nu öppnats för kundorder hos Kia-återförsäljarna.

Helt nya Kia Sorento Diesel – introduktionspriser
Sorento 2.2 CRDi AWD DCT Action 7-sits 469 900 kronor