​Världspremiär för nya Kia Sorento Plug-In Hybrid

​Världspremiär för nya Kia Sorento Plug-In Hybrid

Här är nya Kia Sorento som laddhybrid. Den populära sjusitsiga familjesuven får en kraftfull och effektiv elektrifierad drivlina med batteri på 13,8 kWh och elmotor på 66,9 kW – som tillsammans med den turboladdade bensinmotorn ger en systemeffekt på 265 hästkrafter. Ett brett utbud av uppkopplade tjänster, förarhjälpmedel och komfortfinesser är standard.

Den bekväma och välutrustade familjesuven gör ett rejält teknik- och designsprång. Fjärde generationen Kia Sorento kommer nu med en elektrifierad drivlina som möjliggör kortare utsläppsfria resor helt på el. Den får ett mer kraftfullt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster och de senaste förarassistanssystemen.

Nya Kia Sorento kombinerar en kraftfull turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett högkapacitetsbatteri på 13,8 kWh och en elmotor på 66,9 kW (91 hästkrafter). Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. Räckvidd och utsläppssiffror väntar på homologering och kommer att bekräftas närmare försäljningsstarten.

Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt med minimala energiförluster. Något som ger omedelbar respons, oavsett hastighet.

Sorento är Kias mest avancerade laddhybrid hittills och det är första gången som Kia använder sig av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid. Elmotorn drar nytta av en ny tvåstegs lamineringsprocess för att minska oljud och vibrationer.

Den nya suv-plattformen som Sorento byggs på huserar det stora batteriet under golvet till passagerarutrymmet vilket ger en sjusitsig kupé och ett av klassens största bagageutrymmen på 809 liter.

Helt nya Kia Sorento får en hög tekniknivå i standardutrustningsnivå, bland annat dubbla digitala skärmar med fokus på användarvänliga funktioner såsom en rad app-tjänster kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Lägg därtill avancerade förarassistanssystem, exempelvis Blind-Spot View Monitor (Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren.

I Sverige kommer nya Kia Sorento lanseras i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. Svenska priser för Kia Sorento Plug-In Hybrid är ännu inte fastställda.

Klimatbonusberättigade Kia Sorento Plug-In Hybrid blir beställningsbar under hösten och de första leveranserna sker början av 2021.