KIBI Användarförening - med uppdrag att nätverka och påverka

Inför KIBI:s användarmöte den 16–17 april är det Användarföreningen som intar en central plats med fokus på användarnas erfarenheter av KIBI:s lösningar.

När KIBI:s Användarförening bildades var syftet att ge KIBI:s kunder en plattform där de kunde nätverka, utbyta erfarenheter kring KIBI:s lösningar och- inte minst- kravställa samt ge feedback och bidra med värdefulla förbättringsförslag.

Berit Appelgren är systemadministratör på Uddevalla Sjukhus, Centralarkivet NU-sjukvården för Region Västra Götaland. Tillsammans med Torbjörn Wikström (Region Norrbotten), Staffan Juskär (Region Västmanland), Kristina Lind (Region Örebro), Matias Wurschmidt-Wang (Region Jämtland Härjedalen) och Louise Malmberg (Region Västra Götaland) utgör hon Användarföreningens styrgrupp. Deras uppdrag är att sammankalla till möten, ha en tät dialog med medlemmarna, säkerställa att åsikter och tankar framförs till KIBI och upprätthålla en tät dialog med KIBI:s produkt och utvecklingsteam.

- Att styrgruppen gått in i en ny fas är såklart jättekul. Vi är nu efter ett par års sjunkande medlemsantal nu fler än någonsin och våra möten blir därför extra givande, säger Berit Appelgren.

Berit förklarar hur styrgruppen arbetar:

- Hela Användarföreningen träffas två gånger per år: på KIBI:s Kunddagar samt på Användarföreningens årliga möte. Under dessa tillfällen presenterar medlemmarna olika projekt och delar med sig av erfarenheter. Utöver det har styrgruppen månatliga möten. Förut brukade vi träffas fysiskt men det blev för mycket resor, så nu tar vi våra styrgruppsmöten via Skype, det blir mycket mer effektivt så.

KIBI genomför just nu ett omfattande IT-plattformsbyte som är högsta prioritet.

- Naturligtvis är detta både nödvändigt och efterlängtat och av förklarliga skäl har andra utvecklingsprojekt fått vänta. Men snart är vi på Användarföreningen igång igen med nya kravbilder, skrattar Berit.

Inför Användarmötet den 16-17 April är det en hel del agendapunkter som Berit Appelgren ser fram emot.

- Det ska bl a. bli högintressant att höra hur KIBI:s GDPR-strategi ser ut. Nytt för i år också är att vi i styrgruppen kommer att presentera våra KIBI-relaterade projekt, det blir superspännande. Framförallt ser jag fram emot att träffa alla kollegor och medlemmar igen. Att få tillfälle att utbyta tankar och lära av varandras erfarenheter är oerhört värdefullt. Jag rekommenderar verkligen att alla som till vardags arbetar med KIBI:s tjänster att de ansluter till Användarföreningen, ju fler desto bättre för alla! avslutar Berit Appelgren.

• Health, Health Care, Pharmaceuticals

• medtech