Succé för seminariet Facebook för Vuxna!

Till vilket stöd kan vi finnas för barn och ungdomar om vi inte har en aning om hur deras värld fungerar?

Den 12 april 2010 bjöd Härnösands Kommun, Tidningen Ångermanland/Allehanda Media in till en kväll med två mål. En kväll där alla föräldrar och andra nyfikna vuxna har möjlighet att lära sig mer om hur Internet och sociala medier fungerar – och samtidigt får chans att bidra till att bygga upp ett raserat Haiti.

– Stora Scenen på Härnösands teater fylldes snabbt och det var en fantastisk känsla att se att så många är intresserade och nyfikna av lära sig mer om sociala medier, säger Kikki Högberg från Högberg.gruppen AB, en av föreläsarna under kvällen. Totalt kom 390 personer till teatern denna vårvackra kväll.

– Medelåldern var något högre än vad vi räknat med, vilket är oerhört positivt, påpekar Göran Sjögren Processkonsulter som också föreläste. Jag väljer att se Facebook som en stor Fredsrörelse, fortsätter han, och desto fler som finns med desto bättre. Facebook är idag tredje största landet i världen om Facebook vore ett land.

– Härnösands kommun har inlett ett målmedvetet jobb med utbildningar inom sociala medier. Vi har vid två tillfällen utbildat våra politiker i ämnet och nu går vi alltså vidare med föräldrar och vuxna, berättar Anders Gäfvert, Kommunstyrelsens ordförande. Som förälder är det viktigt att sätta sig in i hur de nya medierna fungerar. Vi har bland annat sett vad som hände i Bjästa och vilka konsekvenser det fick för alla inblandade, här ges möjligheten att vara med och förebygga genom att bli mer insatta om vilken betydelse sociala medier kan ha vid olika händelser i vårt samhälle säger Kommunstyrelsens ordförande Anders Gäfvert.

Hoppets Stjärna, Mark Presson, stod för insamlingen för kvällen och hela behållningen på 15.099,50 kronor går oavkortat till uppbyggnaden av Haiti.

Det är stor glädje att ha kunnat bidra både till förståelsen av sociala medier och till Haiti avslutar Kikki Högberg, Högberg.gruppen AB och Göran Sjögren, Processkonsulter AB, som också är initiativtagare till kvällen.

• sociala medier
  • webbmarknadsföring
  • sociala medier internetmarknadsföring facebook
  • bjästa