GOOD DESIGN™ Award 2017 till SPACE från Kinnarps

Kinnarps serie SPACE får ytterligare priser för sin design. Under 2017 har möbelkonceptet tilldelats iF Design Award, German Design Award och nu även GOOD DESIGN™ Award av Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design.

– Det är en stor ära för oss att få ta emot ett så prestigefullt designpris, säger Elisabeth Slunge, Director Global Range and Communications på Kinnarps. Det har verkligen varit ett fantastiskt år för SPACE som har fått ta emot flera priser. Vi ser det som ett stort erkännande av konceptet i sig och det designarbete som ligger bakom. Vi tackar juryn för att de utser SPACE som vinnare, och ser fram emot att visa ännu mer av denna dynamiska serie under årets upplaga av Stockholm Furniture & Light Fair den 6–10 februari.

Priset GOOD DESIGN™ grundades i Chicago 1950 och betraktas som den äldsta, mest prestigefulla och erkända utmärkelsen för designkompetens i världen. Under det gångna året skickade mer än 500 företag och designbyråer in sina bidrag för bedömning. Juryn valde ut över 900 bidrag inom produktdesign och grafik från över 46 länder som de ansåg värdiga mottagare av GOOD DESIGN™-priset för sina insatser inom design.

SPACE är ett möbelkoncept skapat av Stefan Brodbeck (Brodbeck Design) för dagens och morgondagens sätt att arbeta, mötas och förvara. Serien bygger på ett stort antal förvaringsmoduler, som kan kopplas samman och kombineras beroende på den funktionalitet och det utseende som önskas. Genom att serien är så flexibel kan både fokus och dialog skapas, liksom utrymme för både individ och grupp.

– Design skapar både differentiering och orientering. Det gör också förvaringssystemet SPACE, som med sina spännande funktioner och möjligheter skapar funktionella men också emotionella och inspirerande kontorslösningar, förklarar designern bakom SPACE Stefan Brodbeck, Brodbeck Design.

Om GOOD DESIGN™

Priset GOOD DESIGN™ grundades i Chicago 1950 och betraktas som den äldsta, mest prestigefulla och erkända utmärkelsen för designkompetens i världen. Inför 2017 års utdelning tog museet emot bidrag från tusentals världsledande företag inom tillverkning, industridesign och grafik. Dessa utgör de viktigaste och mest inflytelserika aktörerna inom designindustrin i 55 länder världen över. Samtliga priskategorier och vinnare finns publicerade på museets webbplatser www.good-designawards.com, www.chi-athenaeum.org och www.europeanarch.eu

Har du frågor?

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Candemar, Presskontakt, Kinnarps AB
+46 515 388 07jessica.candemar@kinnarps.se

• designutmärkelse

KINNARPS LEVERERAR ARBETSPLATSLÖSNINGAR

Kinnarps levererar inredningslösningar för kontor och offentliga utrymmen. Hög kvalitet och låg miljöpåverkan kännetecknar hela värdekedjan, från råmaterial till färdiga arbetsplatslösningar. Idag är Kinnarps en av Europas största leverantörer av arbetsplatsinredningar. Försäljning bedrivs i ungefär 40 länder och koncernen omsatte 2016/2017 cirka 4,0 MSEK. Kinnarps grundades 1942 av Jarl och Evy Andersson. Än idag är det ett helägt familjeföretag.