Sigtunaföretaget Ranotor nominerat till Cleantech Company of the Year

Ranotor har patent på tekniken för en ånghybdridmotor, där värmen från bensinmotorns avgaser utnyttjas för att bygga upp ett ångtryck, som driver en ångmotor placerad bakom förbränningsmotorn. Genom ångmotorns höga verkningsgrad kan förbränningsmotorn göras mindre kraftfull och mindre bränsleslukande.

Tekniken kallas BC-Hybrid, där BC står för Bottoming Cycle, alltså att återvinna den energi som annars försvinner ut genom avgasröret. I tunga lastbilar skulle bränsleförbrukningen kunna sänkas upp till 20 procent. I motsats till dagens motorer har ångmotorn extremt hög verkningsgrad vid låg last och kan användas i både lastbilar, flygplan, bilar och tåg.

Ranotor är ett av de 25 utvalda miljöteknikföretag som tävlar om den prestigefyllda utmärkelsen Cleantech Company of the Year 2010 under Stockholm Cleantech Venture Day den 30 september 2010. Företaget är baserat i Sigtuna och vd är Peter Platell.

”RANOTOR R&D Corp. is working on a modern high performance steam engines for stationary as well as automotive applications. Today RANOTOR is working with automotive industry and universities but customers that want solar and biofuel power and heating is a growing market segment worldwide.”

• Transport

• hybridbil