Äppelskörden påskyndas och väntas bli intensiv

Äppelskörden påskyndas och väntas bli intensiv

Äppelskörden är i full gång hos landets äppelodlare. Det varma augustivädret har gjort att äpplena mognar fortare än vanligt och en intensiv period ligger nu framför dem.

I år har inte varit ett vanligt år för äppelodlarna. Vädermässigt har det varit rena berg-och-dalbanan, och skörden ser ut att bli mycket varierande.

- Vi ser stora skillnader mellan odlingarna; vissa har klarat sig bra medan andra drabbats hårdare av vårens väderväxlingar, säger Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri.

Det har varit extremt svårt för odlarna att planera denna säsong. En ovanligt tidig blomning som möttes av frost i maj till en kall juli och nu en tropisk augusti. Det varma augustivädret gör nu att äpplena mognar fortare än planerat och man måste ha resurser att ta ner dem. Ett krävande arbete som sker för hand. Det blir en intensiv skördeperiod.

I fjol uppgick landets totala äppelskörd till 22.000 ton enligt statistik från Jordbruksverket. Skåne står för en mycket stor andel, cirka 90% av volymen.

-Vanligtvis brukar äpplena på Skånes västra sida mogna fortare än på den östra sidan, men så är det inte i år. Inget är längre normalt när det kommer till vädret. Jag brukar säga att det onormala är det nya normala, säger Jan.

-Fruktmängden ser dock bra ut i trakterna runt Kivik, säger Jan.

Kiviks Musteri odlar själva ett 50-tal olika äppelsorter, därmed sprids risken för frost eftersom äppelsorterna blommar vid olika tidpunkter. Liksom att man har sina odlingar på båda sidor av Skåne.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Wistrand, kommunikationschef Kiviks Musteri
E-mail: ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.