Äpplets Hus firar 10-års jubileum med Skördefest!

Helgen 7-8 oktober är det Skördefest i Äpplets Hus. Tio år har gått sedan Ingvar Åkessons förverkligade sin vision om att skapa ett kunskapshus för nordiska frukter och bär med äpplet i centrum. Upplev vår äppelutställning, delta i äppelpajbakartävling eller prova att göra en egen äppeltavla! Att Äpplets Hus fyller tio har firats från och till under hela 2006. Den 7-8 oktober är det dags för final i form av en Skördefest. Sveriges Pomologiska sällskap finns på plats för att dela med sig av sin kunskap liksom Guldäpplevinnaren Hilde Nybom och hennes kollegor från SLU-Balsgård utanför Kristianstad. - Under Skördefesten vill vi inspirera och dela med oss av vår äppelkunskap. Här finns bland annat chansen att upptäcka nya äppelsorter och besökarna kan också ta med sina egna äpplen för sortbestämning. Som en röd tråd genom Skördefesten slingrar sig vår äppelutställning med över 300 äppelsorter, berättar Pia Månsson som håller i trådarna under Skördefesten. Söndagens Äppelpajbakartävling är ett inslag som vi hoppas lockar till deltagande. Ta med din bästa äppelpaj och kom till Äpplets Hus söndagen den 8 kl. 11-13. Efter provsmakning och diskussion utser juryn årets bästa äppelpaj. Ett annat dragplåster är chansen att vara med och göra en äppeltavla. Veckan innan Skördefesten har Emma Karp Lundström, som gör Äppelmarknadens stora äppeltavla, arbetat med barn som gjort egna äppeltavlor. Med barntavlorna som inspiration finns chansen för fler att pröva på den ädla konsten att göra en äppeltavla. Konstintresserade kan njuta av Sverker Holmbergs vackra målningar med äppelmotiv. Sverker finns till vardags i Malmö på Galleri Gallica, men är nu på plats i Äpplets Hus med sin äppelkonst. Behöver du hjälp med att förnya din trädgård finns landskapsarkitekter från SLU i Alnarp på plats med skissblocken beredda under hela lördagen den 7. Det enda som krävs är en enkel ritning över din trädgård och att du bokar tid. För barn finns möjligheten att gå på barnguidningar. Var beredd på att Kalle Klok och hans busiga fruktsyskon dyker upp under turen! För program se www.appletshus.se och www.kiviksmusteri.se För ytterligare information kontakta, Pia Månsson Äpplets Hus i Kivik Tel: 0414-719 42, e-mail: pia.mansson@kiviksmusteri.se