Karin Palola, målare och illustratör ÖSKG och Carl Levinsson, 5:e generationen på Kiviks Musteri

​Buteljerat samarbete på Österlen

Mitt i skördetid presenterar Kiviks Musteri och ÖSKG (Östra Skånes Konstnärsgrupp) en ny gemensam tradition. I samband med den årliga konstrundan, med start 2020, kommer man att lansera en skånsk cider, där etiketten är målad av en konstnär ansluten till ÖSKG. Först ut är målaren och illustratören Karin Palola.

Tanken föddes i ett möte med Kiviks Musteri och ÖSKG där det gemensamt diskuterades hur kultur och näringsliv kan samverka och göra saker ihop. Varför inte sammanföra två av Österlens starka kännetecken - äpplena och det lokala konstnärskapet? Resultatet blir en lokalproducerad, skånsk cider som varje år får ett nytt, unikt konstnärligt uttryck, i en begränsad upplaga.

-”Vi har lärt oss att i vår bygd måste vi jobba tillsammans och bygga på varandras kompetenser. Det är i det mötet som det skapas nya sammanhang som är bra för bådas verksamheter”, säger Susanne Lindblad, verksamhetschef på ÖSKG.

- ”Det här är ett fint exempel på hur kultur och näringsliv kan samverka”, fortsätter Susanne.

Båda parter är två väletablerade aktörer på Österlen; Kiviks Musteri firade 130 år i fjol och Konstrundan på Österlen har funnits i över 50 år. Nu blickar man framåt och startar igång projektet med hjälp av yngre krafter. Carl Levinsson, 5:e generationen Kiviks Musteri, är cidermakaren som ska se till att de skånska äpplena jäses till en utsökt cider. Karin Palola, en av ÖSKG´s yngsta medlemmar, ska visualisera sin kärlek till Österlen på etiketten.

-”Vi vill verka för ett levande Österlen där fler ska få upptäcka den kultur som finns här, i form av konst, mat och dryck och natur. Med ett ökat samarbete tror vi att Österlen blir än mer attraktivt för våra besökare. Vi är väldigt glada och stolta över att få lyfta in den lokala konsten på våra produkter, säger Carl Levinsson.

- ”Vi ser verkligen fram emot att få se och smaka denna cider. Äpplena är nu plockade för hand och Karin ska ta sig an uppgiften. Så nu väntar vi med spänning, säger Susanne.

För mer information kontakta:

Susanne Lindblad, Verksamhetschef ÖSKG
e-mail: info@oskg.nu

Ulrika Wistrand, kommunikatör Kiviks Musteri
E-mail: ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 180 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 250.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.

ÖSKG är en ideell medlemsorganisation med 128 yrkesverksamma konstnärer. Föreningen driver en rad projekt som syftar till att bygga nya plattformar för konsten och verka för mötesplatser mellan konstnärer och civilsamhället. Ett sådant projekt är till exempel den årliga konstrundan. Föreningen driver Tjörnedala konsthall i Baskemölla, några kilometer utanför Simrishamn. Konsthallen arrangerar 6-8 utställningar per år. Tyngdpunkten ligger på det lokala och regionala konstlivet med influenser från den nationella och europeiska konstscenen.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker.Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö.Idag har Kiviks Musteri 180 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk.Varje år kommer dessutom 250.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.