Konstnären Anja Richardt Krabbe och Carl Levinsson, Kiviks Musteri.

Kiviks Musteri och ÖSKG firar konstrundan med en ny cider

Äntligen har restriktionerna släppt och i år kan konstrundan på Österlen gå av stapeln i vanligt manér den 15 - 24 april. Det firar Kiviks Musteri och Östra Skånes Konstnärsgrupp genom att återigen lansera en lokalproducerad, skånsk cider i begränsad upplaga, där etiketten är skapad av en konstnär som tillhör ÖSKG. Årets konstnär är Anja Richardt Krabbe.

Bildkonstnären Anja Richardt Krabbe är utbildad vid Royal Danish Academy of Fine Arts i Köpenhamn och målar vanligtvis i olja, akvarell, akryl och blyerts. Anja är internationellt representerad och i höstas fick hon äran att skapa diplomen till Nobelpristagarna i kemi. De senaste åren har hon även medverkat i utställningar på Tjörnedala konsthall och hon öppnar vanligtvis upp sin ateljé hemma i Lövestad i samband med konstrundan. Nu är det äntligen dags igen och i år kan hon stolt visa upp den nya cidern signerad henne själv.

- Inför framtagandet av etiketten var jag ute i min egen trädgård här på Österlen och beskådade äpplena för att få rätt känsla. För mig har det varit viktigt att förmedla ett konstnärligt uttryck fastän det är ett litet format och för att inte bara skapa en etikett, säger Anja.

Cidern är gjord på äpplen odlade och skördade för hand i såväl Kiviks Musteris egna samt andra skånska odlingar och därefter har äppelmusten fått jäsa till cider i jästankarna på musteriet. Parallellt har Anja arbetat med etiketten. Resultatet är en frisk cider med en äpplig karaktär, effektfullt presenterad i en trevlig flaska med en unik etikett. Ett kraftfullt möte mellan två olika lokala hantverk.

- Med gemensamma krafter inom konst, kultur, mat & dryck skapar vi tillsammans ett attraktivt Österlen, säger Carl Levinsson, femte generationen på Kiviks Musteri.

- Jag är glad att Konstrundan är tillbaka och jag gläds med alla konstnärer som nu kan öppna upp sina ateljéer igen. Jag ser fram emot att möta våren tillsammans med dem och alla våra besökande gäster, fortsätter han.

Under påskdagarna bjuds Kiviks Musteris besökare att smaka den nya cidern och andra cidrar i musteriets äppelträdgårdar. Strax efter konstrundan (29/4) arrangeras ett ”Artisttalk med ciderprovning” då Anja och Carl berättar om och ger en inblick i sina respektive världar. Evenemanget är platsbegränsat och bokningsbart via Kiviks Musteris hemsida.

Cidern finns att köpa i Kiviks Musteris butiker i Kivik samt på Solnäs gård i Fjelie, strax utanför Lund.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 770 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.

Östra Skånes Konstnärsgrupp, ÖSKG, och Tjörnedala konsthall är en konstnärsdriven plattform belägen i östra Skåne. Föreningen ÖSKG grundades 1974 utifrån konceptet med Konstrundan och består i dag av ungefär 120 yrkesverksamma konstnärer.I Tjörnedala konsthall visas ett brett utbud av samtida konst, design och konsthantverk. I anslutning till påsken anordnas vi den årliga Konstrundan, som tillika är Sveriges äldsta Konstrunda. Föreningens syfte är att bidra till utvecklingen av kulturlivet i östra Skåne, och tillvarata medlemmarnas intressen inom det konstnärliga området. Medlemmarna är alla bosatta i Kristianstads, Tomelillas, Simrishamns, Sjöbos och Ystads kommuner. Föreningen har sitt säte på Tjörnedalagården i Baskemölla och har stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Simrishamns kommun.

Presskontakt Kiviks Musteri
      Anna Säfström, kommunikationschef