​Skattebeskedet är här – ett digitalt vårtecken

​Skattebeskedet är här – ett digitalt vårtecken

Har du fått ditt skattebesked med Kivra? I så fall är du inte ensam. I dagarna har miljontals svenskar fått veta vad återbäringen blir i år. Vad man får tillbaka, eller inte, är ett ämne som engagerar. På sociala medier har flera delat sina upplevelser av att få Skatteverkets besked. Kanske störst känslor gav de som inte fick beskedet uttryck för.

”Elva gånger har jag kollat Kivra idag. Måtte det där […] beskedet komma imorgon, annars kreverar jag.”, skrev till exempel en användare på Twitter.

Störst var frustrationen kanske hos dem som missade sistadatumet för anmälan, som i år var den 27 februari. Bitvis hårda självförebråelser som knappast lämpar sig för att skriva här. Men, bra läge för att vara tidigt ute och skaffa Kivra, inför nästa år…

En av fördelarna med digital post är att den når dig där du är. Och det gäller naturligtvis också skattebeskedet.

Likt föregående år har svenska skattedeklarationer i år skickats ut, inte bara i Sverige, utan över hela världen. Och du som deklarerar senast 31 mars kan också se fram emot eventuell återbäring tidigt, redan i början av april.

Kom ihåg att du då inte får göra några ändringar eller tillägg i din deklaration.