Årets Sill 2016 med smak av Anchochili & Ingefära

Årets Sill 2016 korad av Harryson, Hellberg, Zazzi, Westerström och Högberg

Årets Sill 2016 framröstades av en jury bestående av den ständige ordföranden och skådespelaren Peter Harryson, kocken och krögaren Christian Hellberg, kocken och mångsysslaren Alexandra Zazzi, matbloggerskan Karin Högberg samt Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström.

”Stig in i sillens underbara värld med doft och smak av ingefära, chili och citron. En sill för både nybörjare och proffs. En överraskning!” löd juryns motivering då Årets Sill 2016 med smak av Anchochili & Ingefära presenterades.

Vad skulle juryn välja att servera sillen till?

- Årets Sill 2016 med smak av Anchochili & Ingefära är en krämig sillinläggning som passar utmärkt som apertif till exempel i ett fyllt ägg, rekommenderar Zazzi.

- Eller varför inte på ett grillat gott bröd, inflikar Hellberg

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en namnkunnig jury. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och arbetet för ökad säkerhet till sjöss.

Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar.

Salt & Sills köksmästare skapar varje år fyra moderna sillinläggningar till Årets Sill. Inläggningarna presenteras sedan för en expertjury som slutligen utser Årets Sill.

Den 6 juni varje år firas ”Sillens dag” på Klädesholmen. Då har man också säljstart av Årets Sill som då presenteras på scen. Årets sill går endast att köpa under ett års tid från och med 6 juni.

Anna Andreasson - Klädesholmen Seafood aa@kladesholmen.se, 0304-692901
Linus Hansson - Salt & Sill linus@saltosill.se, 0707-878168

www.aretssill.se, https://www.mynewsdesk.com/se/kladesholmen_seafood_ab/latest_news