Sveriges godaste kanelbullar?

Bjud på rykande färska snurror fyllda med kanel, smör och socker på kanelbullens dag den 4 oktober. Här bjuder på vi på Sveriges kanske mest populära recept på kanelbullar.

Receptet är skapat och delat av hemmakocken Bighappy. I boken Svenska folkets favoritrecept hittar du ytterligare hundra av svenska folkets mest uppskattade recept, skapade och delade av svenska hemmakockar, samlade i en egen kokbok. Recept som lagats i tusentals kök, hyllats, kommenterats och fått toppbetyg.

På sajten Kokaihop.se huserar närmare 600 000 hemmakockar som hittills delat med sig av över 22 000 recept, provlagade i tusentals svenska hem. Där hittar du bland annat närmare 100-talet recept på kanelbullar bakade och smakade i flera tusen hem runtom i Sverige.

Kanelbullar

150 gram margarin

5 dl mjölk

50 gram jäst

1 dl socker

0,5 tsk salt

2 tsk kardemumma (kan uteslutas)

13 dl ca vetemjöl

Fyllning

100 gram margarin

kanel

strösocker

Gör så här

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke. Häll degvätskan i skålen och rör om tills jästen har löst sig.

Tillsätt socker, salt, eventuellt kardemumma och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen.

Arbeta degen cirka 4 minuter tills den blir smidig och släpper degskålen. Låt degen jäsa i skålen, övertäckt med bakduk, i cirka 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar som kavlas ut till två avlånga kakor. Bred på margarinet. Strö över sockret och kanelen. Rulla ihop.

Dela varje rulle i 20 bitar. Lägg dem i pappersformar på plåtar. Låt jäsa övertäckta med bakduk, cirka 40 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med lättvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i cirka 6-8 minuter.

Redaktör
Josefine Oskarsson
josefine@kokaihop.se

• kokbok
  • mat
  • matlagning
  • recept
  • kanelbullar
  • kanelbulle
  • kanelbullens dag
  • kanelbullerecept
  • kokaihop
  • kokaihop.se

Kokaihop Media AB är en av de ledande aktörerna inom media och mat. Kokaihop Media AB ligger bland annat bakom sajterna Kokaihop.se, Sveriges bästa matsajt 2011, och Spisa.nu, bästa nykomling på Internetworlds lista över Sveriges bästa sajter 2011 och Vin.se. Kokaihop Media AB ligger även bakom appen Kokaihop.se som finns installerad i över 400.000 smarta telefoner.

Kristin Johansson

Presskontakt Redaktör Redaktionellt ansvarig 0703-879798