KONE blir det första företaget som når den högsta energieffektivitetsklassificeringen för sina hissar

KONE, en innovativ föregångare inom hiss- och rulltrappsbranschen, har blivit det allra första företaget inom sin bransch att nå energiklass A från klassificeringen VDI 4707, för sina KONE MonoSpace®-hissar*. A-klassen är den bästa klassificering som kan ges under klassificeringsstandarden VDI 4707. Kunder kommer att kunna beställa hissar som uppfyller VDI 4707-klassificeringen under det fjärde kvartalet 2010.

VDI-riktlinjen är ett Europabaserat regelverk som skapades av den tyska ingenjörsföreningen Verein Deutscher Ingenieure och används nu huvudsakligen i Europa men även i andra länder i hela världen.

”Denna betydande prestation konsoliderar vår ledande position inom design och produktion av energieffektiva hissar”, säger Heikki Leppänen, Executive Vice President, New Equipment Business, KONE Corporation. ”Vi är mycket stolta över att ha nått denna viktiga milstolpe och det kommer bara att föra oss framåt i vår strävan att minska energiförbrukningen för byggnader i hela världen. Det är även viktigt för våra kunder att få veta att mycket effektiv drivsystemteknik nu är tillgänglig för många standardanvändningar, både för nya projekt och för moderniseringar.”

KONE använde innovativa tekniker som regenerativa drivsystem, standbylösningar och lysdiodsbelysning för att drastiskt minska energiförbrukningen för sina hissar. Användningen av dessa innovativa tekniker i KONEs hissar har spelat en viktig roll i KONEs förmåga att minska energiförbrukningen i sina hissar. 2008 tillkännagavs att KONE skulle minska energiförbrukningen i sina standardhissar med 50 % till 2010, jämfört med föregående standardmodell 2006. 2009 lanserade KONE ett globalt sortiment av hissar som uppnådde en minskning på 30 % av energiförbrukningen för sina hissar. Senare i år kommer KONE att uppfylla sitt mål som sattes 2008 genom att fortsätta att minska energiförbrukningen för sina standardhissar med ytterligare 20 %.

KONE fokuserar även på den pågående utvecklingen av standarder som ISO/DIS 25745, energiprestanda för hissar och rulltrappor, som ska definiera globalt överenskomna kriterier för åtgärder och jämförelse mellan olika tekniker och produkter vad gäller energiförbrukning.

Ytterligare detaljer om energiförbrukningen för KONEs hissar, jämfört med standarden VDI 4707, finns på sidan 30 i KONEs rapport om företagets sociala ansvar.

Om du vill veta mer om KONEs miljöeffektiva lösningar, kan du läsa KONEs avsnitt om företagsansvar på www.kone.com.

*Energieffektivitetsklass tillhandahållen av TÜV på KONEs utbildningscenter i Tyskland under optimerade förhållanden.

För mer information kontakta:
Jussi Oijala, Director, Senior Vice President, Technology, KONE, tel. +358 204 75 3126
Anne Korkiakoski, EVP, Marketing & Communications, KONE, tel. +358 204 75 4775

Om KONE

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Under det senaste århundradet har företaget engagerat sig för att förstå sina kunders behov och levererat branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och innovativa lösningar för modernisering och underhåll. Företagets mål är att erbjuda den bästa personflödesupplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider, i en alltmer urban värld. 2009 omsatte KONE omkring 4,7 miljarder euro och hade ca 34 000 anställda. KONEs B-aktier är listade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. KONE grundades 1910 och firar sitt hundraårsjubileum 2010.

www.kone.se