KONE medlem i World Business Council for Sustainable Development

KONE, ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen, har blivit medlem i World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). WBCSD är en VD-ledd, global sammanslutning av ca 200 företag som arbetar uteslutande med näringslivet och hållbar utveckling.

Medlemskapet ger KONE möjlighet till samarbete och deltagande i ett globalt nätverk som hanterar frågor om hållbar utveckling som energieffektivitet i byggnader och urban infrastruktur. KONE bidrar till hållbar utveckling genom att minska energiförbrukningen i byggnader med innovativa, energisnåla, säkra och lättillgängliga People Flow™ lösningar.

"Byggnader förbrukar 40 procent av världens energi. Hissar och rulltrappor svarar i genomsnitt för 5 procent av denna förbrukning. Vårt medlemskap i WBCSD ger KONE en utmärkt plattform för att utbyta idéer om nya miljöeffektiva lösningar som kan minska energiförbrukningen i byggnader. Detta ger oss större möjligheter att bidra till en hållbar urbanisering, säger KONEs VD och koncernchef, Matti Alahuhta.

KONE är en pionjär i utvecklingen av miljöeffektiv teknik och lösningar för hissar och rulltrappor. KONEs vision är att ge bästa People Flow™ upplevelsen och därigenom förbättra livskvaliteten för miljontals människor i urbana miljöer.

Mer om KONEs hållbara utveckling finner ni i den nyligen publiserade Corporate Responsibility Report 2009.

För ytterligare information, kontakta:
Hanna Uusitalo, Environmental Director och WBCSD Liaison delegaten, KONE Corporation
tel. +358 20475 3573

www.kone.com/sustainability

Tidigare pressmeddelanden om KONEs företagsansvar finns på www.kone.com
- Den 15 dec 2008, KONE: s nya hissar förbrukar 50% mindre energi år 2010

• energiförbrukning

Om KONE

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Företaget, som under det senaste århundradet engagerat sig för att förstå kundernas behov, tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor och automatiska dörrar samt innovativa lösningar för modernisering och underhåll. Företagets mål är att erbjuda den bästa ”People Flow” upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig i byggnader smidigt, säkert och bekvämt. Under 2009 hade KONE en nettoomsättning på 4,7 miljarder euro och cirka 34 000 anställda. KONE B-aktien är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. KONE som grundades 1910, firar i år sitt hundraårsjubileum.

www.kone.se