DJ Clea berättar om sitt konstnärskap, foto: Roger Brolén

Spot On: Dansmusikens utmaningar – en kvintett i kortfilmer

Under de senaste veckorna har en serie med fem korta filmer om den elektroniska dansmusikens utmaningar och möjligheter presenterats i samarbete med Export Music Sweden och Project Commando.

Musikjournalisten Ika Johanneson intervjuar både svenska och utländska DJs, skivbolag, beslutsfattare, arrangörer och agenter inom genren.

• I första avsnittet möter vi Artisterna. Vilka tankar har de om yrket som DJ, om publiken och framtiden?
  • I det andra avsnittet belyser vi Politiken och dess betydelse. Vilken bild har politiker och institutionella beslutsfattare av dansmusiken?
  • I det tredje avsnittet tar vi pulsen på Agenterna och produktionsbolagen. Hur tar man hand om sina artister och hur hjälper man dem utvecklas?
  • I det fjärde avsnittet lyssnar vi in musikproducenterna och Skivbolagen. Hur ser efterfrågan på ny musik ut och vad ligger i pipeline?
  • I det femte och sista avsnittet presenterar vi Arrangörerna som ansvarar för publikkontakten och klubblivet. Hur säkerställer man möjligheter för nya dansmöten där publiken och artisterna kan utöva sin älskade musikform?

Mer om filmerna

• Medverkar gör bland annat DJ Clea, Kornél Kovácś, Joost Holthuizen, Hyperaktivist, Veronique de Leon och Nina Tillberg med flera.
  • Här kan du se kortfilmerna som samtliga har engelska och svenska undertexter.
  • Kortfilmsprojektet har finansierats i samarbete med Export Music Sweden.

Konstnärsnämndens Internationella musikprogram syftar till att skapa, utveckla och fördjupa musikkonstnärernas kontakter med utländska institutioner, enskilda professionella företrädare som exempelvis agenter, producenter och kritiker, med kollegor, publik och marknader och därigenom bidra till konstnärlig fördjupning och förbättrade arbets- och inkomstmöjligheter.

Spot On: The challenges of dance music - a quintet of short films

In recent weeks, a series of five short films about the challenges and opportunities of electronic dance music have been presented in collaboration with Export Music Sweden and Project Commando.

Music journalist Ika Johanneson interviews both Swedish and foreign DJs, record companies, decision makers, organizers, and agents within the genre.

• In the first episode, we meet the Artists. What thoughts do they have about the profession as a DJ, about the audience and the future?
    • In the second episode, we highlight Politics and its significance. What image do politicians and institutional decision-makers have of dance music?
    • In the third episode, we take the pulse of the Agents and production companies. How do you take care of your artists and how do you help them develop?
    • In the fourth episode, we listen to the music producers and the Record companies. What is the demand for new music and what is in the pipeline?
    • In the fifth and final episode, we present the Venues who are responsible for audience contact and club life. How do you ensure opportunities for new dance meetings where the audience and artists can practice their beloved form of music?

Here you can find the short films, all of which have English and Swedish subtitles.

More about the films

• Participation among others from DJ Clea, Kornél Kovácś, Joost Holthuizen, Hyperaktivist, Veronique de Leon and Nina Tillberg.
    • The short film project has been funded in collaboration with:

The Swedish Arts Grants Committee’s International Music program aims to create, develop, and deepen the music artist’s contacts with foreign institutions, individual professional representatives such as agents, producers, critics, colleagues, audiences, and markets and thereby contribute to the artistic development and improved job and income opportunities.

Contact information:
    Hasse Lindgren, Head of programme, E-mail: hasse.lindgren@konstnarsnamnden.se