Restfest i Södertälje: Kapten Reko lärde 100 barn att inte slänga mat

Restfest i Södertälje: Kapten Reko lärde 100 barn att inte slänga mat

Stora torget i Södertälje fylldes av förskolebarn i färgglada västar. Närmare 100 barn tog i från tårna och sjöng med i refrängen "Släng inte maten" när Kapten Reko med musik och sång lärde ut varför man inte ska slänga mat.

Att Södertäljeborna uppskattade att ha en Restfest mitt i stan gick inte att ta miste på. Kön ringlade sig lång när Konsumentföreningen Stockholm bjöd på pizza lagad på överblivna råvaror från lokala Coop-butiker.

- Med Restfesten vill vi uppmärksamma att det slängs alldeles för mycket mat och det är negativt för både miljön och den egna plånboken, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på Konsumentföreningen Stockholm.

Förutom gratis restpizza fick besökarna titta på dueller i matlagning och utmaningen var att maten skulle lagas på enbart rester. Duellerade gjorde lokala politiker och kockar. I programmet kan du läsa mer om vilka som duellerade.

Den gladaste punkten i programmet var när Kapten Reko susade in på scenen på sin sparkcykel för att lära inbjudna förskolebarn varför man inte ska slänga mat. Det tog inte många minuter innan barnen var med på noterna och vrålade "NEEEEEEJ" när Kapten Reko frågade om man verkligen måste slänga en banan bara för att den är lite brun.

Förskolebarnen Matheus Ilia och Lea Hadodo fick hänga lite med Kapten Reko efteråt.

Kapten Reko och Rekospelet är ett utbildningsmaterial som syftar till att lära förskolebarn och vuxna i deras närhet varför man inte ska slänga mat och vad man kan göra för att minska matsvinnet. Läs mer här.

Vinnare i instagramtävlingen #minrestfest är utsedd. Se det vinnande bidraget här.