#Restfest i Södertälje 14 september

#Restfest i Södertälje 14 september

Välkommen på #Restfest

Onsdagen den 14 september kl 11-16 festar vi på rester på Stora Torget i Södertälje. Under ledning av Coops matkreatör Sara Begner lagar vi pizza på överblivna råvaror från Coop-butiker i Södertälje. Med Restfesten vill vi uppmärksamma att det slängs alldeles för mycket mat i samhället idag. Förutom en gratis lunch får du med dig en rad tips på hur du bäst tar hand om matresterna i kylskåpet.

Under dagen blir det också intervjuer, dueller i restmatlagning och mycket annat kul.

Program för dagen

Preliminära hållpunkter

11-16 Vi bjuder på rest-pizza så länge råvarorna räcker.

11.00 Kapten Reko, föreställning för inbjudna förskolebarn.

11.30 Duell i restmatlagning, södertäljepolitiker (Hanna Klingborg MP möter David Winerdal KD)

12.15 Intervju med Sara Jervfors kostchef i Södertälje kommun och Jari Viitala butikschef på Coop Konsum, Södertälje Centrum.

12.30 Duell i restmatlagning, lokala kockar (Yakup Aydin möter Fieda Malko).

13.15 Samtal med Lasse Karlsson ståupp-komiker och Emilia Pettersson Correia ordf tekniska nämnden (MP) Södertälje.

13.30 Duell i restmatlagning, skolkökskockar. Karolin Touma Lina grundskola möter Michael Somers, Varma Kök, Skillebyholm.

14.30 Intervju med dagens jury, Christina Möller matlegendar och tidigare chef Coop provkök, Lena Schulte Södertälje centrumförening och Johan Ununger vd Saltå kvarn.

Dagen hålls samman av moderator Louise Ungerth, chef Konsument & Miljö, Konsumentföreningen Stockholm.

Var med i Instagramtävlingen #minrestfest

Visa på bästa sätt att du älskar matrester och tagga med #minrestfest så är du med i tävlingen. Tänk på att inlägget måste vara offentligt för att vi ska kunna se det. Vinnaren, som utses den 19 september, får ett presentkort på Coop värt 1 000 kr.

Fullständiga villkor för tävlingen hittar du här.

Tävlingen är avgjord, se det vinnande bidraget här.

Om restfesten på vår webbsida.