BI HAPPY - fem seminarier om bin i Almedalen torsdag 7 juli

BI HAPPY - fem seminarier om bin i Almedalen torsdag 7 juli

Konsumentföreningen Stockholm och Coop arrangerar i samarbete med Svenska Bin en hel rad seminarier på temat bin under Almedalsveckan. Allt går av stapeln den 7 juli.

Bi Happy! Om binas betydelse för den globala matförsörjningen

Tid: Torsdag 7 juli, 8.30-9.30
Plats: Mellangatan 7, Visby

Nästan tre fjärdedelar av alla livsmedel på butikshyllorna är beroende av att bin, humlor och andra insekter gör sitt jobb, pollinerar. Men de flitiga insekterna är hotade av ett dysfunktionellt odlingslandskap, skadegörare, bekämpningsmedel med mera. Dave Goulson, professor i biologi, University of Sussex, författare till storsäljaren "Galen i humlor", inledningstalar.

Dave Goulson, professor i biologi, University of Sussex
Lotta Fabricius, Svenska bin
Kristina Yngwe, C
Claes Johansson, Lantmännen
Emelie Hansson, Naturskyddsföreningen
Louise König, moderator, Coop

Läs mer om seminariet i almedalskalendariet.

Kan honungsbakterier ersätta antibiotika?

Tid: Torsdag, 7 juli, 10.00-10.30
Plats: Mellangatan 7, Visby

Överanvändning av antibiotika i världen gör sjukdomsbakterier resistenta mot de viktiga läkemedlen. Mjölksyrabakterier från honung visar mycket lovande resultat i kampen för att hitta ny antibiotika. Kan bina bära på en del av lösningen på resistensproblematiken?

Medverkande:
Alejandra Vasquez, forskare och entreprenör, Lunds universitet och ConCellae AB, Louise Ungerth, moderator, Konsumentföreningen Stockholm.

Läs mer om seminariet i almedalskalendariet.

Vildhonungens hemlighet – hur realisera forskningsresultat?

Tid: Torsdag, 7 juli, 10.45-11.15
Plats: Mellangatan 7, Visby

Honung har länge använts som folkmedicin, nu vet vi varför. Svaret är de levande mjölksyrabakterierna i honungen. Men hur kan man tillämpa forskningen? Kan honung kurera förkylning, förebygga baksmälla, ge energi och återhämtning, läka sår och stärka immunförsvaret? Vad är myt och vad är sant?

Tobias Olofsson,

Bidöden och ekosystemen

Tid: Torsdag, 7 juli, 11.30-12.00
Plats: Mellangatan 7, Visby

40 procent av de pollinerande insekterna, särskilt bin och fjärilar, kan vara hotade lokalt i världen. Orsakerna är flera: monokulturer, mager föda med fåtal blommor i landskapet, kemiska bekämpningsmedel, sjukdomar och klimatförändringar. Läget är allvarligt. Vad måste göras?

Jakob Lundberg
, policychef, We Effect, Louise Ungerth, moderator, Konsumentföreningen Stockholm.

Läs mer om seminariet i almedalskalendariet.

Biodling, pollinatörer och den humlerika trädgården

Tid: Torsdag 7 juli, 12.15-12.045

Plats: Mellangatan 7, Visby

För att gynna biologisk mångfald i naturen och en god skörd av frukt, bär och grönsaker behövs en artrikedom av bin, humlor och andra insekter, liksom blommor som bjuder på pollen och nektar till föda. Om biodling och hur du kan få pollinerande insekter att trivas i din egen trädgård.

Medverkande:
Lotta Fabricius, Svenska Bin, Louise Ungerth, moderator, Konsumentföreningen Stockholm.

Läs mer om seminariet i almedalsregistret.

Följ oss på Twitter