Årets Kompassrosstipendiater; Frida Caballero, Oliver Titikic, Victoria Söderlund och Omar Alshogre. Foto: Ungt Ledarskap och Privat

Årets Kompassrosstipendiater är: Omar Alshogre, Frida Caballero, Oliver Titikic och Victoria Söderlund

Idag tillkännages årets Kompassrosstipendiater. Årets mottagare av stipendiet är Omar Alshogre, Syrian Emergency Task Force, Frida Caballero, Girls in Tech Sweden, Oliver Titikic, vd och medgrundare till den juristbyrån AURIX och Victoria Söderlund, ledare och kårordförande i Rogsta scoutkår. Med högt engagemang, enorm drivkraft och stor ödmjukhet bidrar de till ett öppnare, mer inkluderande och jämställt samhälle, samtliga med stöd i ett värdebaserat ledarskap.

Bakom stipendiet Kompassrosen, som delas ut till unga ledare under 25 år som visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft, står Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor per stipendium och delas ut för 14:e gången och nu har 45 unga ledare tagit emot stipendiet. Kompassrosstipendiet kommer att delas ut men den årliga stipendieceremonin på Kungliga slottet skjuts på framtiden på grund av COVID-19.

– Årets Kompassrosstipendiater är alla starka förebilder för ett värdebaserat ledarskap. Gemensamt har de en väldig handlingskraft som skapar bättre förutsättningar för människor. Tillsammans bidrar de till ett mer inkluderande och jämställt samhälle - alla inom det fält de verkar. Att ta ansvar som ledare både när det är lätt och när det är svårt, tycker jag symboliserar ett värdebaserat ledarskap. Inte minst i det läge vi befinner oss nu, med en helt ny typ av samhällsutmaningar, då finns ett behov av ledarskap som baseras på tillit och fakta för att visa människor rätt riktning, säger Rebecca Sundberg, verksamhetsledare, Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Omar Alshogre, 24 år, Syrian Emergency Task Force, Stockholm. Omar blev som femtonåring fängslad som politisk fånge i Syrien på grund av protester mot regimen. Som ledare står Omar upp för vad han tror på och arbetar idag med att föreläsa om sin personliga resa och driver sitt företag som arbetar för demokrati och mänskliga rättigheter i Syrien. Omar är en tydligt värdebaserad ledare som är optimistisk, gladsynt och har hög tillit till sina medmänniskor.

Frida Caballero, 24 år, Girls in Tech, Upplands Väsby. Frida studerar civilingenjörsprogrammet för tillförlitliga flyg- och rymdsystem. Frida är engagerad i frågor som syftar till att engagera och inspirera tjejer till tekniska utbildningar, och har startat organisationen Girls in Tech- Sweden. Frida är certifierad normingenjör och föreläser och håller workshops om jämställdhet. Hon har en stark omtanke och drivs av en stark vilja att hjälpa andra. Frida har ett autentiskt och ärligt ledarskap och en stor förmåga att använda sina motgångar till något positivt för sig själv och andra.

Oliver Titikic, 24 år, AURIX, Helsingborg. Oliver studerar affärsjuridik och har en bakgrund som simmare på elitnivå. Vid sidan om studierna har han startat juristbyrån AURIX, som syftar till att tillgängliggöra juridiken för fler. Oliver är orädd och står stadigt även när det är svårt. Som ledare är Oliver driven, värderingsstyrd och står upp för ett autentiskt och äkta ledarskap.

Victoria Söderlund, 22 år, Scouterna, Hudiksvall. Victoria är grundskollärarstuderande från Hudiksvall och är aktiv ledare och kårordförande i Rogsta scoutkår. Victoria har en lång bakgrund inom Scouterna som idag är en stor del av hennes liv och engagemang. Som ledare vågar Victoria att tänka nytt och drivs av att se till att varje barn hittar en egen plats i verksamheten. Öppenhet och samarbete är viktiga komponenter i Victorias ledarskap.

För mer information kontakta:
Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, 0706 72 84 70 eller epost: rebecca.sundberg@ungtledarskap.se, eller Louise Bergén, presskontakt Kompassrosstipendiaterna, telefon: 0704 91 90 96 eller epost: louise.bergen@hedbergpr.se