Shanga Aziz tar emot Kompassrosen 2019 för sitt värdebaserade ledarskap.

H.M. Konungen ger sju unga ledarförebilder stipendiet Kompassrosen – och samlar 150 unga ledare på Kungliga slottet för att hylla det värdebaserade ledarskapet

Den 18 november får sju unga ledare ta emot stipendiet Kompassrosen av H.M. Konungen på Kungliga slottet. Det är både 2020- och 2021-års stipendiater som äntligen får ta emot sitt stipendium. De sju unga ledarna har ett stort engagemang, en stark drivkraft att förändra och ett utomordentligt mod att leda värdebaserat inom sina skilda områden.

Årets Kompassrosstipendiater är Muna Idow, 23 år som grundare av Mermaid simskola i Göteborg, Emina Sesto, 23 år och verksamhetschef för tre LSS-boenden i Uppsala kommun och Eleonora Svanberg 22 år, medgrundare till Girls in STEM i Stockholm.

2020-års stipendiater är Omar Alshogre, 25 år, Syrian Emergency Task Force, Frida Caballero, 25 år, Girls in Tech Sweden, Oliver Titikic, 25 år, medgrundare till juristbyrån AURIX och Victoria Söderlund, 24 år, ledare och kårordförande i Rogsta scoutkår.

– Äntligen har vi möjlighet att samlas fysiskt och tillsammans sätta det unga ledarskapet i fokus. Att leda utifrån sina egna värderingar och inre kompass är något som samtliga stipendiater visat prov på och inte minst har de prövats extra hårt under pandemin. I år summerar vi 15 års arbete av ett ungt och nyfiket värdebaserat ledarskap fyllt av mod, omtanke och handlingskraft. och vi ser att det behövs även framåt för att möta samhällets utmaningar, säger Rebecca Sundberg verksamhetsledare Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Sedan 2007 har stipendiet delats ut till 48 unga ledare. Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor och går till unga ledare som i sitt ledarskap visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft. Stipendiesumman ska användas till individuell ledarskapsutveckling. När Stiftelsen summerar femton års arbete står de tydligt att vikten av det unga värdebaserade ledarskapet är nog så central idag. – Vi, unga ledare, är en del i att förändra samhället till det bättre och öppna för kommande generation att ta vid efter oss. Jag jobbar så hårt jag kan med att få fler unga tjejer att välja naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet, att vara en förebild för att utmana och bryta normer som fortfarande råder, säger Eleonora Svanberg, grundare av organisationen Girls in STEM och en av årets stipendiater.

Under ceremonin diplomeras även 130 deltagare från utbildningen Värdebaserat ledarskap som arrangeras av Scouterna och Scouternas Folkhögskola i samarbete med näringslivet och med stöd av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Värdebaserat ledarskap utbildar dagens och nästa generations ledare som handlar om att lära känna sig själv, sina värderingar och att stå upp och agera utifrån dem i vardagens alla beslut som en god förebild.

Program (cirkatider):
15:00: H.M. Konung Carl XVI Gustaf inledningstalar
15:10 Tal av Liza Rosenberg, rektor Scouternas folkhögskola
15.15 Diplomering av deltagare från utbildningen Värdebaserat ledarskap 2019
15:40 Jan Eliasson talar om ett ledarskap i förändring
15.50 Utdelning av Kompassrosen 2020 till Frida Caballero, Oliver Titikic, Omar Alshogre och Victoria Söderlund
16.05 Diplomering av deltagare från utbildningen Värdebaserat ledarskap 2020
16.45 Utdelning av Kompassrosen 2021 till Muna Idow, Eleonora Svanberg och Emina Sesto
17.20 Avslutande ord av Rebecca Sundberg, verksamhetsledare på Stiftelsen Ungt Ledarskap

Ackreditering media:
Välkommen med din anmälan senast den 17 november kl. 15.00 till: Louise Bergén, 0704-91 90 96 eller e-post: louise.bergen@hedbergpr.se

Under ceremonin har media endast möjlighet att närvara. Om media däremot vill samtala med Kompassrosstipendiater bokar vi gärna in intervjuer på ett lämpligt tillfälle.

För mer information kontakta:
Rebecca Sundberg, verksamhetsledare, 0706 72 84 70 eller e-post: rebecca.sundberg@ungtledarskap.sealt. info@ungtledarskap.se