Årets topp tio – kandidaterna som kan få Kompassrosstipendiet 2023

Årets topp tio – kandidaterna som kan få Kompassrosstipendiet 2023

Efter ett ovanligt stort intresse för att nominera till Konungens Stiftelse Ungt Ledarskaps välrenommerade stipendium, har nu 371 nomineringar skalats ner till tio. Kompassrosen delas sedan 2007 ut till unga ledare från olika delar av samhället som visat prov på mod, omtanke och handlingskraft utöver det vanliga. Den 15 maj delas stipendiet ut av Konung Carl XVI Gustaf under en ceremoni på Kungliga slottet, och nu står det klart vilka toppkandidaterna att motta stipendiebeloppet på 50 000 kronor är.

Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap vill uppmuntra unga ledare som strävar efter att förändra samhället till det bättre, och ge dem möjlighet till vidare utbildning i värdebaserat ledarskap. Under vintern har unga förmågor kunnat nomineras till Kompassrosen 2023 och hela 371 nomineringar har inkommit. Tre till fem unga upp till 25 år som har visat på engagemang utöver det vanliga, kommer i slutet av mars att väljas ut till att ta emot det prestigefyllda stipendiet. Idag presenteras de tio toppkandidater som kan bli årets stipendiater.

Andreas Magnusson, Mockfjärd/Stockholm
Andreas, 19 år, är aktivist och arrangör inom klimatrörelsen Fridays For Future, så väl som forspaddlingstränare. Redan som 13-åring började han engagera sig för klimatet genom att delta i Nordens största miljöevent Miljötinget, för att ett år senare vara med och arrangera det. Andreas har föreläst, organiserat stora demonstrationer, projektlett klimatkonserter för Climate Live Sweden och varit deltagare i FN:s klimattoppmöte i Glasgow 2021.

”Jag brinner för människor. Det finns något speciellt i mötet mellan våra kulturer och liv. Klimatkrisen handlar när allt kommer omkring inte om koldioxid, isbjörnar och plast i haven - det handlar om människor, hur vi bidrar till och påverkas av krisen.”

Casandra Hallberg, Halmstad
Casandra, 25 år, är social entreprenör. Idag driver hon motionsloppet "PSPRING för ungas psykiska hälsa" och inspirerar och coachar ungdomar genom egna föreläsningar och UngDrive Academy. Casandra har också skrivit böcker. Under pandemin släpptes hennes tredje bok, en matbok om Halmstads restaurangliv, som sålts i över 3000 exemplar och bidragit med medel till centrumutveckling. Att ge tillbaka har alltid varit viktigt för Casandra som totalt gett över 150 000 kr till välgörande ändamål genom sina olika projekt.

“Jag vill vara en förebild för unga och visa att också jobbiga erfarenheter i livet kan utveckla positiva egenskaper. I en tid där sociala medier tar upp allt större del av våra ungas fokus vill jag inspirera till rörelseglädje och till en stärkt självkänsla. Ungdomarna är vår framtid och i mina ögon finns det en ljus framtid i sikte - och det är den jag vill bidra till och vara med och skapa.”

Gabriella Kärnekull Wolfe, Stockholm, Sundbyberg
Gabriella, 24 år, är Sveriges första ombudsman mot kommersiell sexuell exploatering av barn. Efter gymnasiet började hon engagera sig i ideella organisationer som Stockholms tjejjour, och i samband med #metoo-rörelsen var hon med och initierade #InteDinHora. Gabriella har efter det jobbat med opinionsbildning och politisk påverkan för organisationen Child10, och har i sin nuvarande roll varit med och tagit fram den första rapporten som tar ett helhetsgrepp om hur situationen för kommersiellt sexuellt exploaterade barn ser ut i Sverige.

“Jag vill vara med och skapa ett samhälle där barn inte utsätts för övergrepp, och om de ändå gör det så ska de få upprättelse såväl som all den hjälp de behöver för att kunna läka igen.”

Hilda Silvergran, Östersund
Hilda, 25 år, är instruktör och kurschef på Svenska Lottakårens ungdomsutbildningar, hemvärnssoldat och läkarstudent. Hon har engagerat sig i Svenska Lottakåren från 16 års ålder genom en rad olika uppdrag som handledare, instruktör och kurschef. Hilda har också suttit i Lottakårens nationella styrelse och startat upp en lokal Lottakår. Genom Lottakåren har hon genomfört flera ledarskapsutbildningar, bland annat i värdebaserat ledarskap.

“Med rådande omvärldsläge är vi många som måste engagera oss: i varandra, och i samhället i stort. Stärka varandra och ingjuta inspiration och ansvarstagande för vår demokrati och gemensamma trygghet.”

Love Engman, Helsingborg
Love, 22 år, arbetar med att försvara människor oskyldigt dömda till döden. Hans engagemang för rättvisa och människors lika värde började redan under gymnasietiden. På universitetet grundade han studentorganisationen "The Criminal Justice Society University of Bristol”, för att öka studenters möjlighet att komma i kontakt med brottsmålsjuridik. Idag leder han ett volontärsteam i ett aktivt dödstraffsfall i Texas, USA. Love sitter även som vice ordförande för organisationen MbiriMbiri, som ger stipendier till skolungdomar i Kisoro, Uganda.

“Att vi alla ges samma möjligheter att vara lika för lagen är ett arbete som ständigt måste utvecklas och synliggöras för att vårt framtida samhälle ska vara präglat av den medmänsklighet som är själva fundamentet för all vår utveckling. ”

Maja Lundqvist, Stockholm
Maja, 23 år, är politiskt engagerad i frågor om barns rättigheter och jämställdhet. Hon är ordförande för kvinnoorganisationen Unga S-kvinnor Rebella, där hon jobbar för att mobilisera, organisera och inspirera unga kvinnor att våga inta ledande positioner. Hon har tidigare varit medlem i Plan International Sveriges ungdomsråd i över sju år, där hon agerat talesperson och pratat om flickors situation i EU-parlamentet.

“Jag brinner för att skapa en jämlik och jämställd värld. Även om man är född flicka så ska man våga ha drömmar, kämpa för dem och vara stolt när man uppnår dem.”

Mohamed Khalil, Stockholm, Norsborg
Mohamed, 21 år, är fotbollstränare och grundare av fotbollsskolan Shootclass Academy. Ett tidigt brinnande intresse för fotboll och ledarskap gjorde att Mohamed redan som 14-åring började jobba ideellt för Konyaspors knattefotboll i Botkyrka. Därefter har han tränat flickor och pojkar mellan 6–15 år, och är idag ansvarig för laget Konyaspor P13. För ett år sedan startade Mohamed fotbollsskolan Shootclass Academy, med visionen att alla oavsett bakgrund ska få möjlighet att satsa på sin fotbollskarriär.

“Jag vill visa barn och unga att allt är möjligt, oavsett vem man är. Alla ska våga drömma stort, drömmar går att förverkliga!”

Nicole Kerekes, Göteborg
Nicole, 24 år, är forskande läkarstudent och ordförande för organisationen Studenter i Forskning vid Sahlgrenska akademin. Där arbetar hon för att fler studenter med olika bakgrunder ska ha bättre tillgång till forskningsmöjligheter. Hennes resa inom ledarskap började som danslärare och volontär på Röda Korset och fritidsgårdar. Nu är hon verksam som lärarassistent inom biomedicin och anatomi och är ett bevis på att inkludering i forskningen är viktig.

“Alla kan tillföra någonting unikt till en verksamhet, varför alla borde få känna sig hörda och stöttade i det arbete de gör.”

Ramatoulie Gabbidon Sesay, Stockholm, Vällingby
Ramatoulie, 22 år, brinner för att hjälpa unga som lever nära det gängrelaterade våldet i utsatta områden. Hon arbetar inom vården, är poet och initiativtagare till plattformen Collective Talks, en grupp för unga som direkt eller indirekt drabbats av det dödliga våldet. Som 16-åring började hon anordna kvällar för unga med poesiuppläsningar och musik och som 20-åring släppte hon en diktsamling. Ramatoulies vision är att jobba förebyggande och skapa trygghet för barn och ungdomar.

“Jag brinner för att bidra med mänsklighet i ett samhälle där många glömt bort vad det innebär. Att alla ska ha ett likvärde och barn ska få vara barn.”

Rasmus Häggkvist, Boden
Rasmus, 22 år, är TikTok-kreatör och entreprenör. Hans stora intresse för utbildning är grunden till både innehållet på sociala medier och hans tre bolag Socrate, Skoolie och AI GEN. Socrate är en marknadsföringsbyrå som hjälper skolkoncerner med sociala medier, Skoolie hjälper elever hitta och komma in på sina drömuniversitet och bolaget AI GEN förbereder ungdomar för framtidens arbetsmarknad genom att öka deras kunskaper i artificiell intelligens. Rasmus har även varit med och tagit fram policyförslag för hur lustfyllt lärande utanför skolan kan främjas samt haft konsultuppdraget att överse globala Web3-initiativ.

“Vi måste fortsätta lära oss hela livet. Därmed vill jag inte bara påverka skolvärlden, men även intresset till det livslånga lärandet vi alla borde sträva efter.”