Omid Mahmoudi, Kompassrosstipendiat 2019 tar emot stipendiet ur H.M. Konungens hand.

Av hundratals nomineringar: De kan bli årets Kompassrosstipendiater

Tio unga ledare har fortfarande chansen att bli 2019 års Kompassrosstipendiater. Den 15 april tillkännages årets stipendiater – det vill säga vilka av Sveriges unga ledare som har ett extra modigt, omtänksamt och handlingskraftigt ledarskap. Stipendiet Kompassrosen delas årligen ut av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

De kandidater som fortfarande har chansen är: Hamza Mostafa, 21 år, Life2Mothers, Linköping, Max Horttanainen, 22 år, Svenska E-sportsförbundet, Göteborg, Zahra Samadi, 22 år, Ensamkommandes riksförbund, Stenungssund, Alexandra Tecle, 21 år, KFUM JKS, Stockholm, Madeleine Nimby, 22 år, Fotboll För Alla, Staffanstorp/Malmö, Miranda Berge, 24 år, Upp Och Ner, Stockholm, Linnea Hård af Segerstad, 21 år, Scouterna, Stockholm, Shanga Aziz, 20 år, Locker Room Talk, Stockholm, Atakan Kara, 24 år, Mitt127, Stockholm, Erik Svanström, 19 år, Scouterna, Klågerup.

– Vi är fantastiskt stolta och glada över att få ta emot hundratals nomineringar och ta del av det engagemang, viljestyrka och mod som finns bland dagens unga ledare, säger Rebecca Sundberg, verksamhetsledare vid Stiftelsen Ungt Ledarskap och fortsätter:

– Bland de nominerade och ansökande i år ser jag ett ökat fokus på ett inkluderande ledarskap. Nu har vi gjort det första urvalet och kommer under de kommande veckorna att välja vilka som tar emot årets stipendium.

Flera hundra unga ledare nomineras varje år för sitt engagemang och sitt värdebaserade ledarskap, ett ledarskap baserat på mod, omtanke och handlingskraft. Hittills har 38 unga ledare tilldelats stipendiet. I år delas stipendiet ut för trettonde gången.

Ansökningarna går igenom en gedigen urvalsprocess som startar med att samtliga nomineringar och ansökningar läses av Stiftelsen Ungt Ledarskap. Därefter väljs tio personer ut för djupgåendeintervjuer med hjälp av Michaël Berglund AB. Samlat bildar detta ett underlag som för Kungen och styrelsen för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap utgår från i valet av årets Kompassrosstipendiater.

Mer om kandidaterna:

Hamza Mostafa, 21 år, Life2Mothers, Linköping

Hamza, 21 år, är medgrundare och initiativtagare till flertalet projekt, bland annat Tjugaräddarliv och Life2mothers. Hamza brinner för samhällsförändring och gör världen till en bättre plats. Hans verktyg är inkludering och jämställda rättigheter. Hamza är studerande och arbetar också som fritidsledare och är en stark röst bland barn och unga i Linköpings utanförskapsområden.

Max Horttanainen 22 år, Svenska E-sportsförbundet, Göteborg

Max, 22 år, är ordförande för Svenska E-sportsförbundet. Som ledare verkar han för inkludering och ny representation genom att skapa verktyg, evenemang och mötesplatser för att få fler att prova på e-sport genom att se, förstå och bjuda in nya grupper i gemenskapen. Han är orädd att ta sig an nya utmaningar och vill ständigt utveckla och förbättra sitt ledarskap.

Zahra Samadi, 22 år, Ensamkommandes riksförbund, Stenungssund

Zahra, 22 år, är verksam inom Ensamkommandes riksförbund och bland annat initiativtagare till Sittstrejken i Göteborg 2017. Hon har ett starkt engagemang för att hjälpa andra ensamkommande ungdomar för asylrätten och använder sin egen erfarenhet och berättelse för att skapa bättre förutsättningar för andra. Zahra kom till Sverige som 15-åring efter att ha flytt från Iran.

Alexandra Tecle, 21 år, KFUM JKS, Stockholm

Alexandra, 21 år, har ett starkt ideellt engagemang genom Stockholm Basket, Jakobsbergs Gård och KFUM JKS. Alexandra verkar för att fler unga personer ska kunna ta plats i ledande roller, hon tror på ett inkluderande ledarskap där hon utifrån sina förutsättningar aktivt verkar för att sprida kunskapen kring ungas engagemang och delaktighet.

Madeleine Nimby, 22 år, Fotboll för alla, Malmö

Madeleine, 22 år, är ledare och tränare inom Fotboll för alla, ett fotbollslag för barn och unga med funktionsvariationer. Madeleine brinner för idrottens förenande förmåga att samla människor med olika förutsättningar och bakgrunder och har haft en ledande roll i att etablera laget i moderorganisationen, Staffanstorp United.

Miranda Berge, 24 år, Upp Och Ner, Stockholm

Miranda, 24 år, är studerande och har ett brinnande engagemang för Upp och Ner, handbollslaget med fokus på barn med funktionsvariation där hon är tränare. I sitt ledarskap använder hon handbollen som verktyg och förmedlar det bästa av sig själv till laget, och stärker barnen att bli sitt bästa jag utifrån sin potential.

Linnea Hård af Segerstad, 21 år, Scouterna, Stockholm

Linnea, 21 år, är studerande och har ett brett engagemang i civilsamhället med fokus på att stärka ungas egenmakt. Hon är ideellt engagerad i Scouternas där hon har drivit förändring och förståelse för demokratiska frågor och där hon skapat en ny process för demokratiarbete. På ett handlingskraftigt och modigt sätt fortsätter hon arbeta för att åstadkomma förändring för att stärka ungas delaktighet.

Shanga Aziz, 20 år, Locker Room Talk, Stockholm

Shanga, 20 år, är en social entreprenör och grundare av Locker Room Talk, organisationen som utbildar unga killar om jämställdhet och schyssta attityder i anslutning till träningstillfällen. På kort tid har Shanga byggt en verksamhet som sträcker sig över hela landet. Shanga är en modig och värdebaserad ledare som utmanar manlighetsnormen.

Atakan Kara, 24 år, Mitt127, Stockholm

Atakan, 24 år, är projektledare på Mitt127, en organisation som erbjuder en arena för alla som vill arrangera möten, aktiviteter och arbetsmöjligheter för barn och unga i Skärholmen. Atakan har med sitt värdebaserade ledarskap startat egna initiativ inom verksamheten, bland annat ”Para finns” och ”127 Skrattar”.

Erik Svanström, 19 år, Scouterna, Hyby

Erik, 19 år, är scoutledare på Spåraravdelningen i Hyby Scoutkår. Erik har ett långt engagemang i scoutrörelsen som format honom och hans ledarskap. I tidig ålder förstod Erik vikten av att vara en schysst kompis och fick testa på att leda och bli ledd. Inkludering är en central del av Eriks arbete, såväl på LSS-verksamheten där han jobbar och på fritiden som scoutledare.

Om Kompassrosen

Varje år nomineras hundratals unga ledare för sitt engagemang och sin drivkraft att på skilda sätt och i olika branscher verka för förändring och förbättring med stöd i sitt ledarskap. I år delas Kompassrosen ut för 13:e året i rad och hittills har 38 unga ledare fått stipendiet. Bakom stipendiet står Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Kompassrosceremonin är den 24 april och stipendiet delas ut av H.M. Konungen på Kungliga slottet. Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor per stipendium som delas ut till tre-fem unga ledare under 25 år. Pengarna ska användas till personlig- och ledarskapsutveckling. Seminariet Ungt Ledarskap äger rum den 19 juni i Kalmar.