Nya styrelseledamöter i Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap

Dubbel nystart i Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap – Fem nya styrelseledamöter utsedda och kommande ledarskapsseminarium äger rum i Luleå

Fem nya ledamöter tar plats i Stiftelsen Ungt Ledarskaps styrelse. Dessa är Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan, Stefan Bergh, generalsekreterare för Riksidrottsförbundet, Sofia Hartz, Kompassrosstipendiat 2010 och beställarchef Kalmar Läns Landsting, Eva Fernvall, direktör samhällsrelationer, Apoteket och Håkan Sörman, landshövding i Jönköpings län. Stiftelsen Ungt Ledarskap, som verkar för ett samhälle där unga ledare får plats och utrymme i ledande roller, tar nu nästa steg och arrangerar årets ledarskapsseminarium i Luleå.

Ledarskap för Sveriges framtid är Stiftelsens vision för kommande period, där arbetet riktas till de generationer som ska leda Sverige framåt med innovation, kreativitet, integration och goda värderingar. Under våren 2016 har en insamling drivits i samband med H.M. Konungens 70-årsdag. De insamlade medlen uppgick till drygt 40 MSEK vilket tryggar stiftelsens verksamhet under de kommande åren.

– Vi är oerhört glada att se personer med så stor bredd och erfarenhet i kombination med stora nätverk ta plats i styrelsen. Det blir en tillgång för oss i arbetet med att ta det värdebaserade ledarskapet till nästa nivå, säger Lars Bergman, ordförande Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Kvarstående ledamöter: Hans-Olov Olsson, Sr Advisor Geely Holding Group, Scouternas generalsekreterare Katarina Hedberg och Hovets representant i styrelsen, överintendent Jan Lindman. Lars Bergman, f.d. rektor för Handelshögskolan i Stockholm fortsätter som Stiftelsens ordförande.

– Nu tar vi nästa steg och ökar närvaron ute i landet. Nytt är att vi tar bort den traditionella sektorsindelningen bland våra stipendiater. I vår kommer vi att utse tre till fem stipendiater som visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft – våra ledord som baseras på Scouternas värderingar. Vi vill se ett samhälle där unga ledare får plats och utrymme i ledande roller – för att lära och för att förändra. Ett ledarskap där goda värderingar är grunden, säger Rebecca Sundberg verksamhetsledare Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Tillkännagivandet av årets Kompassrosstipendiater sker den 24 april 2017 av H.M. Konungen på Stockholms slott. Seminariet Ungt Ledarskap äger rum den 12 maj 2017 i Luleå. Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor per stipendium och delas ut till tre till fem stipendiater per år, mellan 20 och 25 år, och ska gå till personlig- och ledarskapsutveckling. Nomineringsperioden pågår till den 31 januari på https://ungtledarskap.positionett.se