Tre unga eldsjälar prisas av H.M. Konungen för sitt ledarskap genom Kompassrosstipendiet 2024

Nu delar Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap för 18:e året i rad ut Kompassrosen – stipendiet som tilldelas unga ledare som visat prov på mod, omtanke och handlingskraft utöver det vanliga. Hundratals nominerade har kokats ner till tre vinnare i Alice Berntsson, Samrand Faik och Mustafa Aboutaka, alla särskilt utmärkande inom sina respektive verksamhetsområden; parasport, freds- och konflikthantering och kampsport. Den 17 maj tar de emot utmärkelsen ur Kungens hand på Kungliga slottet.

Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap arbetar med att lyfta unga ledare och uppmuntra dem i deras insatser och utveckling framåt, bland annat genom det årliga stipendiet Kompassrosen. Under året som gått har uppåt 400 nomineringar av modiga eldsjälar från hela landet mottagits. Vid årets ceremoni delar Kungen ut utmärkelsen till tre stipendiater.

– Det är med stor stolthet jag presenterar Alice, Samrand och Mustafa, tre starka krafter som utövar just den typ av ledarskap vi på stiftelsen Ungt Ledarskap tror att samhället behöver. Årets stipendiater förändrar unga människors liv till det bättre varje dag genom att driva sina verksamheter med lika mycket mod som omtanke och handlingskraft, och det ska bli fantastiskt kul att få följa deras resa framåt, säger Josefine Hellroth Larsson, vik. verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Alice Berntsson

Alice, 19 år från Västerås, är en dedikerad ledare inom parasporten i Sverige; främst inom 5-a-side, även kallat blindfotboll, men också inom andra organisationer, bland annat i egenskap av projektledare för Idrottsskolan, vars syfte är att sänka tröskeln in i idrottsvärlden för barn med synnedsättning. Alice leder verksamheter där deltagarna får chans att utvecklas utifrån sina förutsättningar med ett tydligt fokus på inkludering, idrottsglädje och kamratskap. Alice tilldelas priset för att hon: genom mod och handlingskraft är en tränare och förebild som visar att idrottsglädje är till för alla.

– För mig känns det viktigt att skapa förändring på flera plan, därför lägger jag stort fokus på att inkludera personer som riskerar att hamna i utanförskap av flera olika anledningar. Jag har själv en synnedsättning och vet hur svårt det kan vara, säger Alice Berntsson.

Samrand Faik

Samrand, 22 år från Akalla, jobbar med Fredsambassadörerna i Järva. Efter oroligheter i området bestämde Samrand sig för att starta en förening som skulle skapa meningsfulla sammanhang för unga, och hans driv fick honom att ta upp frågan med stadsdelstjänstemän och politiker. Fredsambassadörsprogrammet är en fyra månader lång utbildning för unga i åldrarna 16–19 år där de får verktyg att förstå hur konflikter uppstår och vad de kan göra för att minska konflikt i samhället. Samrand tilldelas priset för att han: med handlingskraft och omtanke stärker andra unga att lösa konflikter, med förståelse och ödmjukhet som grund.

– Jag tror starkt att som ledare måste man våga kliva in i situationer där andra kanske inte vågar gå in. Det kräver en ihärdighet och en långsiktig tro på människorna i fråga, att inte bara vara närvarande under en kort stund i ett projekt utan att se sig själv som en närvarande figur i den här personens liv över en längre period, säger Samrand Faik.

Mustafa Aboutaka

Mustafa, 24 år från Helsingborg, är regerande världsmästare samt flerfaldig svensk mästare i thaiboxning, och tränare vid Helsingborg Muay Thai. Mustafa står upp mot konventionella normer som är starkt rotade inom thaiboxningen, såsom en kultur av hårdhet och begränsade möjligheter baserade på fysiska förutsättningar. Han erbjuder ungdomar, särskilt unga killar och tjejer från utsatta områden, en meningsfull tillhörighet och en positiv väg i livet. Mustafa tilldelas priset för att han: har modet att visa snällhet i en kultur där hårdhet är norm, och visar de ungdomar han tränar att idrotten är en väg till ett starkare samhälle.

– I dagens samhälle så känner jag att dagens ungdomar i första hand har fel förebilder. De ser upp till folk i sin närhet eller genom sociala medier som inte sköter sig. Det är ett mönster som jag försöker bryta genom att visa folk i min omgivning att trots att vi har samma uppväxt så har jag valt en annan väg, att mitt liv och vägen jag valt är cool, värd att respektera och värd att följa, säger Mustafa Aboutaka.

Om ceremonin
        Diplom- och stipendieceremonin hålls i Bernadottebiblioteket på Kungliga slottet i Stockholm den 17 maj. Under ceremonin kommer stipendiaterna ta emot sina stipendier från H.M. Konungen. Vid samma tillfälle delas även diplom ut till deltagare som genomfört utbildningen Värdebaserat ledarskap, en utbildning som ges av Scouternas folkhögskola och stöttas av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. På plats som gästtalare Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.