Höjda regionnätsavgifter ger höjda lokala nätavgifter

Elnätsavgifterna för 2009 har fastställts. Lunds Energikoncernen gör en höjning med i snitt cirka 25 kr i månaden för en villakund. Höjningen orsakas av höjda regionnätsavgifter och ökade förlustkostnader.

Inför nästa år höjs elnätsavgifterna för bolagen i Lunds Energikoncernen med i genomsnitt 25 kr per månad, eller 300 kr om året, för en villakund utan elvärme. För en villakund med elvärme blir höjningen 44 kr per månad vilket innebär en årshöjning på 528 kr.

- Vi är tvungna att höja elnätsavgifterna av flera olika skäl vilket naturligtvis är beklagligt. Vi måste täcka våra kostnader som vilket annat bolag som helst. En av orsakerna till höjningen grundar sig i att regionnätsägarna höjer sina avgifter och det påverkar de lokala nätavgifterna, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Andra orsaker till höjningarna är en ökad inflationstakt och ökade kostnader för inköp av energi för att täcka så kallade nätförluster.

- Av den el som matas ut på nätet övergår en del till värme som uppstår i ledningarna vid överföringen till kund. Denna förlust av el i nätet brukar kallas för nätförlust. Elnätsföretagen måste köpa in el motsvarande nätförlusterna. När priset på el går upp ökar då även kostnaderna för nätförlusterna, säger Jan Samuelsson.

Prisförändringarna träder i kraft vid årsskiftet för de flesta kundgrupperna och gäller för hela 2009.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ),
046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se.