Kraftringen inviger Lommas nya smarta mottagningsstation

Kraftringen har under två års tid byggt en ny mottagningsstation i Lomma, en investering som kostat över 50 miljoner kronor. Stationen höjer kapaciteten i Lomma med 50 % över en natt, och framtidssäkrar elförsörjningen i kommunen. Tisdagen den 9 juni är det dags för invigning, som görs digitalt och direktsänt för att minimera smittspridning.

Invigningen modereras av Johan Wester, som samtalar med bland andra Lommas kommunstyrelseordförande Robert Wenglén, kommundirektör Katarina Pelin och Kraftringens vd Sezgin Kadir.

Frågor du får svar på under invigningen:

• Vad är egentligen en mottagningsstation för något?
  • Stationen höjer kapaciteten i Lomma med 50 % - men vad innebär det för Lomma?
  • Elektrifieringen av Lomma pågår för fullt: antalet elbilar ökar enormt, precis som solceller. Hur ser det ut om 5 år?
  • Hur hjälps Lomma kommuns hållbarhetsambitioner av en stabil elleverans?

Invigningen görs digitalt och direktsänt, för att minimera smittspridning. Sändningen börjar kl. 11:00 den 9 juni, och pågår cirka 30 minuter, via denna länk: https://www.kraftringen.se/om-kraftringen/om-oss/v...

Oscar Svensson, pressansvarig Kraftringen:

010-122 72 28, oscar.svensson@kraftringen.se

Fakta

• Så många påverkas: Kraftringen har cirka 8 100 kunder anslutna till elnätet inom Lomma kommun. Totalt har Kraftringen cirka 100 000 kunder anslutna till något av bolagets elnät.
  • Elektrifieringen är i full gång: Andelen nyregistrerade elbilar inom Lomma kommun perioden januari-april 2020 var 40 %. Samma period 2018 var andelen endast 12 %.
  • 50 X 3: Mottagningsstationen har inneburit en investering för Kraftringen på cirka 50 mnkr, och höjer kapaciteten i Lomma kommun med 50 %. Livslängden för stationen är beräknad till 50 år.