Almedalen: Briggen Tre Kronor KRAV-certifieras

Fartyget Briggen Tre Kronor satsar på KRAV-märkt mat och KRAV-certifierar därför båtens restaurang med ett KRAV-märke.

– Det är viktigt både för oss och våra gäster att ha ett strukturerat och synligt miljöarbete och det är därför som vi KRAV-certifierar restaurangen, säger Monica Lundin, Konferens och Evenemangschef för Briggen Tre Kronor.

De senaste åren har Briggen Tre Kronor varit förtöjd vid kajen i Visby under Almedalsveckan. I år, liksom förra året, är fartyget tillhåll för de Unga Ekokockarna som lagar sin KRAV-märkta Östersjömeny på båten.

– Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

Sedan 2010 kan restauranger certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken, beroende på hur stor mängd KRAV-godkända råvaror som används:
Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 livsmedel
Två märken = 50 % KRAV-godkända produkter
Tre märken = 90 % KRAV-godkända produkter

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering.

Unga Ekokockars Östersjömeny:
KRAV-märkt kött från Gotländska ekolamm, via företaget Svenskt Butikskött
KRAV-märkta grönsaker, rotsaker och kryddgrönt, via den gotländske KRAV-bonden Frans Brozén
KRAV-märkt knäckebröd från Surdegsbagerskan på Gotland

Briggen Tre Kronor
Lista över Sveriges KRAV-certifierade restauranger

Monica Lundin, Konferens och Evenemangschef, 076 162 07 12
Lars Nellmer, VD för KRAV, 070-041 99 30
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.