Betessläpp för djur på KRAV-märkta gårdar

Betessläpp för djur på KRAV-märkta gårdar

På söndag sker ett av årets första, publika, betessläpp. Det är den KRAV-märkta gården Björketorp utanför Ronneby, som släpper ut sina kor på vårbete. På KRAVs webbplats finns datum för andra betessläpp på KRAV-märkta gårdar.

Kor, får och höns är några av de djurslag som finns med bland de KRAV-märkta gårdar som anordnar publika betessläpp under våren.

– Jag ser kornas betesperiod som ett sommarkollo för barn. Att de ska få komma ut och röra på sig. Det betyder lika mycket för mig som för korna och jag har alltid släppt dem tidigt, säger Per Brunberg på Björketorps Gård, Ronneby, som är en av de första gårdarna i Sverige att släppa djuren på bete.

För bönder med KRAV-märkta djurgårdar är betet och möjligheterna för djuren att vistas utomhus grundläggande.

– Betet är viktigare på en KRAV-märkt gård än en konventionell. Det är viktigt att släppa korna tidigt, när det är lite bete så att de får vänja sig successivt vid det kraftiga vårbetet. De går sedan ute så länge de någonsin kan. På höstarna säger korna nästan ifrån själva när det blir för blött i hagarna, säger Per.

Att se vårystra kor på bete har blivit allt vanligare medan det inte är lika vanligt med publika betessläpp för höns. Den 12:e maj kan hönssläpp bevittnas på gården Runneberg, utanför Skövde:

– Vi ordnar betessläpp för våra höns och kor för att vi vill dela med oss till alla som handlar mjölk och ägg. Vi vil visa var maten kommer ifrån. Det är en jätterolig dag, en riktig fest, säger Susanne Johansson, som berättar att hennes höns redan är ute, trots att det ännu inte finns gräs att beta:

– De älskar att vara utomhus och när det är jättefint väder brukar alla stå i kö för att springa ut. Det är som att öppna grindarna till en rockkonsert. Hönorna har så mycket spring i benen, mycket att titta på och greja med. De är gjorda för att vara ute.

Per Brunberg, Björketorpsgård, 070-5313828
Susanne Johansson, Runneberg, 0739-136917