EFSIS Scandinavia går in för KRAV-certifiering

Certifieringsföretaget EFSIS och KRAV har ingått avtal. Från och med början av 2008 planerar EFSIS regionala kontor i Skandinavien att kunna erbjuda ekologisk certifiering av livsmedelstillverkare och deras leverantörer av råvaror och ingredienser enligt KRAVs regler. - Vi är idag det dominerande certifieringsorganet i Sverige för certifiering av livsmedelsindustrin mot olika matsäkerhetsstandarder (BRC, IFS, ISO 22000). Nu kan vi samordna dessa revisioner på ett effektivt sätt med revision mot KRAVs välkända standard för ekologisk certifiering, säger Torbjörn Holmberg, vd för EFSIS Scandinavia. - Vi är mycket glada åt detta. Det innebär att KRAV-anslutna företag kan välja mellan tre olika certifieringsorgan. Det ger dem ökad valfrihet, säger Lena Söderberg, vd för KRAV. Fram tills nyligen fanns det bara ett certifieringsorgan i Sverige att vända sig till om man ville ha sin produktion KRAV-certifierad: KRAVs dotterbolag Aranea Certifiering. I juni beslutade SMAK att börja erbjuda KRAV-certifiering och nu tillkommer alltså ett tredje certifieringsorgan, EFSIS (European Food Safety Inspection Service) via sitt skandinaviska kontor EFSIS Scandinavia. Man har satt igång ackrediteringsprocessen med SWEDAC. - Konkurrensen är bra eftersom det på sikt kan leda till lägre priser för certifieringstjänser. Det gynnar ytterst slutkonsumenterna, som kan få lägre priser och ett större utbud av KRAV-godkända produkter, säger Lena Söderberg. Att EFSIS satsar på certifiering enligt KRAV-reglerna beror på den kraftigt växande marknaden för ekologiska produkter och att KRAV ligger långt fram när det gäller att inkludera klimataspekter i sina regler. Just det senare är en högaktuell utmaning för livsmedelsbranschen. - Därmed ökar efterfrågan på certifieringstjänster inom detta område. Vi har lång erfarenhet från annan tredjepartscertifiering inom livsmedelsområdet och det är därför ett naturligt komplement att vi också kan erbjuda KRAV-certifiering. Dessutom blir det rationellt för företagen att få flera standarder reviderade vid samma besök, avslutar Torbjörn Holmberg från EFSIS Scandinavia. Kontaktperson KRAV: Vd Lena Söderberg, tel 070-622 78 46 Kontaktperson EFSIS Vd Torbjörn Holmberg, tel 070-420 56 26 Om KRAV: KRAV ekonomisk förening verkar för en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel och råvaror från ekologiskt jord- och vattenbruk samt uthålligt fiske. KRAV arbetar med opinionsbildning, utbildning, regelutveckling samt certifiering av ekologisk produktion genom dotterbolaget Aranea. KRAV står också bakom KRAV-märket, som står för: Bra miljö, God djuromsorg, God hälsa och Socialt ansvar. Det finns cirka 4 300 KRAV-anslutna företag som representerar hela kedjan från jord till bord - från lantbrukare till butiker och restauranger. Om EFSIS: EFSIS (European Food Safety Inspection Service) ingår i den internationellt verkande certifieringsorganisationen SAI Global (www.saiglobal.com). SAI Global/EFSIS är en av världens ledande organisationer för tredjepartsinspektion och certifiering av livsmedelsföretag mot internationellt erkända standarder för produktsäkerhet och kvalitet. SAI Global/EFSIS är verksamt i hela livsmedelskedjan - lantbruksföretag, livsmedelsindustrin och dess underleverantörer samt grossister, detaljhandel och storhushåll som vill hålla högsta standard. Man utför också inspektioner och certifieringar mot företagsspecifika standarder och kvalitetssäkringsscheman och har ett utbud av öppna seminarier och kurser i egen regi och i samarbete med andra aktörer.