Fler bönder KRAV-märker sin äggproduktion

Fler bönder KRAV-märker sin äggproduktion

Nu håller ett tiotal äggproducenter på att ställa om sin produktion till KRAV-certifierad. Omställningen görs för att öka sin egen lönsamhet och för att möta konsumenternas efterfråga på KRAV-märkta ägg.

– För att öka lönsamheten för våra producenter är lösningen att ta sig uppåt i värdekedjan och ge produkterna ett mervärde. Och det blir det med KRAV när hönsen får beta utomhus och dessutom äta KRAV-märkt foder, säger Magnus Bolin, vd för Gotlandsägg AB, som har ett packeri på Gotland och ett i Småland (Smålandsägg). Dessutom packar de ICAs I love Eco-ägg.

Just nu har Gotlandsägg tre producenter på gång som visat intresse för att ställa om. En av gårdarna är Jussö gård utanför Värnamo som drivs av Jenny och Johan Granefelt. För tio år sedan investerade de i stallar för frigående höns, men de senaste åren har lönsamheten varit dålig och redan förra året började tankarna på att ställa om till KRAV-märkt produktion.

– Vi har gått några år och stampat med dålig lönsamhet samtidigt som vi ser att försäljningen av KRAV-märkt ökar. Dessutom tror jag den yngre generationen kommer att köpa än mer KRAV-märkt än vad den äldre gör. Den utvecklingen har gjort oss mentalt redo att ställa om, säger Johan Granefelt.

Till hösten kommer Jenny och Johan Granefelt att byta höns och gården minskar sina 20 000 konventionella hönsplatser till 16 000 KRAV-certifierade. När äggen är färdiga för KRAV-märkning kommer de att packas i Gotlandsäggs Packeri i Ruda i Småland.

Under året har KRAVs arbete för att få fler äggproducenter att ställa om resulterat i att ett tiotal svenska, konventionella producenter tydligt visar intresse.

– De lantbrukare som vill ställa om till KRAV har allt från burhöns till frigående inomhus. Den här omställningen har vi jobbat hårt för, bland annat med ett rådgivningsprogram som vi hoppas att fler intresserade bönder hör av sig till, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

På Naturskyddsföreningen, en av KRAVs 27 medlemsorganisationer, applåderas de svenska bönderna som ställer om:

– Det är fantastiskt roligt att svenska bönder lyssnar på konsumenterna och ställer om sin produktion så att hönsen får gå utomhus och beta samt äta foder som är odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Konsumenterna kan påverka svensk livsmedelsproduktion genom sina matval, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Så blir hönan KRAV-godkänd: http://www.krav.se/sa-blir-honan-krav-godkand

Magnus Bolin, vd Gotlandsägg, 0498-29 10 60