Konsumentval: Ge inte djuren antibiotika i onödan

Konsumentval: Ge inte djuren antibiotika i onödan

Konsumenter vill köpa kött som kommer från djur som inte medicineras med antibiotika i förebyggande syfte, utan enbart vid behov. Det visar en nyligen genomförd YouGov-undersökning.

På frågan vilka faktorer som är viktiga när konsumenter köper kött svarade de flesta (59%) att det är mycket viktigt att antibiotika enbart används vid behov och inte förebyggande. Något färre (44%) uppgav att det är mycket viktigt att gården där djuren lever kontrolleras minst en gång per år. Likaså är utevistelse, spårbarhet av kött från butik till gård och ekologiskt foder mycket viktiga faktorer (enligt cirka 35-40%) vid val av kött.

– Vi blev förvånade, men glada, över att konsumenter tycker att antibiotikafrågan är så viktig när de väljer kött. Det är just därför KRAV inte tillåter slentrianmässigt användande av antibiotika i förebyggande syfte. Om djuret blir sjukt ska självklart rätt medicinering användas, det är en självklarhet, säger Katarina Wolf, marknadschef KRAV.

Smaken är den faktor som flest (52%) noterar som viktig när de väljer kött till grillen, närmast följd av priset (36%) Därefter följer ett kluster av faktorer som ingår i KRAV-märkt kött:

• Att köttet kommer från djur som inte medicineras med antibiotika i förebyggande syfte, utan enbart vid behov
  • Att köttet kommer från djur som äter foder som inte odlats med kemiska bekämpningsmedel
  • Att köttet kommer från djur som fått vara utomhus

Trots att priset är viktigt när konsumenter väljer kött så svarar ändå 77 procent av de tillfrågade ja på frågan om de är beredda att betala mer för KRAV-märkt kött jämfört med annat kött som säljs i butiken.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 9 - 12 maj 2014 har sammanlagt  976 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor i Sverige som äter kött.

Katarina Wolf, marknadschef KRAV, 018 17 45 12 (frågor om YouGov-undersökningen)
Lars Hällbom, regelchef KRAV 018 17 45 18 (frågor om antibiotika)
Kristin Cooper
, pressansvarig KRAV 070 665 95 30